23948sdkhjf

Upprop för spårbilar

Nätverket KOMPASS vill ha en riktig spårbilsbana när och om beslutet kommer om att bygga en pilotbana – någonstans i Sverige. De har nu gjort ett nationellt utrop för den nya tekniken.
Under hösten kommer av allt att döma medel att anslås tillden första spårbilsbanan i landet och vi vill att det ska bli enriktig pilotbana värd namnet! Vi företrädare för kommuner ilandet, stora som små, från nord till syd samt på olikapolitiska majoriteter vill samla oss till denna maning, skriver KOMPASS i sitt nationella upprop får spårbilarna, den ännu oprövade kollektivtrafiktekniken. Intresseorganisationen fortsätter:

I nätverket KOMmuner som Prövar Att Satsa på Spårbilar, har vi 14 kommuner som medlemmar, vilka representerarnärmare en miljon invånare. Även utanför denna krets ökarintresset för att pröva det moderna, hållbara och klimatneutrala transportsystem som spårbilar (eller spårtaxi) kan erbjuda, ett värdefullt komplement till annan trafik. Det skulleockså kunna ge en injektion i svenskt näringsliv för tillverkning och jobb. Ingen kan ännu säkert veta spårbilarnas potential, men ett är klart; det måste få prövas och utvärderas och då behövs en riktig bana!

I framtida infrastruktursatsningar finns förstås många angelägna projekt. Vi menar emellertid att av de totalt 400 miljarder kronor som riksdagen beslutat om, utgör satsningen på en pilotbana för spårbilar på några hundra miljoner bara en ytterst liten del. Vi förutsätter att Trafikverket möter den aktiva opinion, främst kommunala, som vill få till stånd en rejäl bana, möjlig att utvärdera ordentligt. Att genomföra detta vore ett led i en för landet klok och långsiktig transportsatsning!

Christer Lindvall (S) Umeå, Gunila Jivén (M) Uddevalla, Niklas Gladh (MP), Botkyrka, Hans Lindqvist (C) Värmdö, Eila Clarstedt (V), Eskilstuna, Tommy Olsson (KD), Karlskrona och Lars Wedén (FP), Sigtuna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079