23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

BR vill ha supermiljöbusspremie

I den budget som finansminister Anders Borg presenterade 12 oktober föreslås införandet av en ny supermiljöbilspremie. Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) föreslår att regeringen utvidgar reformen och även inför en supermiljöbusspremie för att påskynda elektrifiering av busstrafiken.

Regeringen föreslår i budgeten införandet av en ny supermiljöbilspremie; vid inköp av bilar som släpper ut minimalt med koldioxid utgår en premie om 40 000 kronor per bil.





För att

påskynda elektrifieringen av busstrafiken bör även en supermiljöbusspremie införas för bussar som drivs med el. Denna supermiljöbusspremie borde vara på cirka 400 000 kronor per buss för att motsvara premien för personbilar.





– Det är viktigt att Sverige utvecklar demonstrationsprogram för elbussar och satsar på energieffektivisering av bussflottan, säger BRs förbundsdirektör

Anna Grönlund

.





– Regeringen avser att återkomma med ett detaljerat förslag under 2011 om vilka fordon som premien kommer att omfatta. BR hoppas naturligtvis att även bussar kommer att omfattas av en supermiljöbusspremie.





I övrigt

märks det tydligt att det är en krisbudget som Anders Borg presenterar. Budgeten föreslår endast några enstaka åtgärder för att skapa bättre villkor för entreprenörer, åtgärder som knappast berör bussbranschen.





Regeringen gör i budgeten ytterligare satsningar på regelförenkling för företag. Men samtidigt med dessa satsningar föreslås nya regler inom transportsektorn, exempelvis med Transportstyrelsens förslag till sanktioner för kör- och vilotider, som innebär ännu mer regelkrångel och administrativa kostnader för bussföretagen.





BR tar upp

frågan i det remissyttrande som BR och andra organisationer skickade till Transportstyrelsen i veckan. I verkligheten går utvecklingen åt motsatt håll – med än mer regelkrångel.





Inte heller görs det några ytterligare infrastrukturinvesteringar för väg och kollektivtrafik än vad som tidigare beslutas.





– Regeringens

budget uppvisar en påfallande brist på tillväxtstärkande satsningar på framtidens kollektivtrafik. Detta trots att regeringen betonar kollektivtrafikens betydelse och statens viktiga roll för att skapa förutsättningar för kollektivtrafikens utveckling, säger Anna Grönlund.





Svenska Bussbranschens Riksförbund är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer.





BR:s 400

medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är bussbranschen ryggraden i Sveriges persontransportsystem.





/KL

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094