UL-upphandling granskad
Den externa granskning som UL beställt på sig själv, har nu klarat av sin första del. Första delrapporten är klar, men när eller om alla papper ska lämnas till offentligheten är ännu oklart.
När det gäller den upphandling av busstrafik som avser landsbygdspaketen lämnades redogörelse och slutrapport. Det konstateras att vissa formella krav på dokumentation inte helt uppfyllts och att UL:s policys, rutiner och riktlinjer för upphandlingar behöver ses över och uppdateras. Båda granskningarna analyserar särskilt UL:s upphandlingsprocess i förhållande till lagstiftning, riktlinjer och rutiner.
Bakgrund
UL har genomfört två stora upphandlingar av busstrafik under våren. Den första omfattade busslinjer i glesbygd, landsbygdspaketen, och den andra de större stråken i länet, regionpaketet. Upphandlingen av landsbygdspaketen genomfördes och avslutades tidigt våren 2010.
Den större upphandlingen av regionpaketet är för närvarande föremål för överklaganden och efter att UL konstaterat att fel begåtts, bland annat har sekretessbelagd information lämnats till minst en anbudsgivare, beslutade UL att avbryta upphandlingen.
I samband med beslutet att avbryta upphandlingen fattade UL:s styrelse beslut om att anlita extern part att genomföra en granskning av UL:s interna arbete i samband med de två bussupphandlingarna.