23948sdkhjf

Nej till biobränsleskatt

Regeringsförslaget om koldioxidskatt på etanol och biodiesel missgillas av Svenska Biogasföreningen. Nu tänker organisationen göra allt för att få regeringen att ändra sig.
I regeringens budget föreslås en ”skattebroms” för låginblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Den som blandar in mer etanol i bensin än 6,5 procent får betala full koldioxid- och energiskatt för denna etanol, och den som blandar in mer än 5 procent biodiesel i diesel får också betala full koldioxid- och energiskatt för den överskjutande delen. Detta trots att EU nu tillåter en högre inblandning på 10 procent för etanol i diesel och 7 procent för biodiesel i diesel.

– Det är ett olyckligt förslag från regeringen att man är beredd att koldioxidbeskatta biodrivmedel. Riksdagen bör ge regeringen bakläxa för det här förslaget och ge full skattefrihet för alla biodrivmedel. Sverige bör fullt ut utnyttja möjligheten att öka låginblandningen till 10 procent för etanol och 7 procent för biodiesel redan från 1 januari 2011. Det ger en snabb och kraftig minskning av koldioxidutsläppen från transportsektorn, säger Gustav Melin , vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.

– Regeringens förslag ökar osäkerheten för företag som står beredda att investera i förnybar drivmedelsproduktion. Regeringen arbetar med tidsbegränsad skattebefrielse, men har inte klarlagt villkoren på längre sikt. Klimatpolitiken tycks vara helt underordnad budgetpolitiken, och vi saknar den långsiktighet och vision som behövs för att skapa gynnsamma villkor för investeringar, säger Gustav Melin.

FAKTA/Regeringens skatteförslag
Så här skriver regeringen i budgetpropositionen (volym 1, sid 144): ”För låginblandning över 6,5 volymprocent etanol i bensin och 5 volymprocent FAME i diesel, men inom ramen för vad som är möjligt enligt bränslekvalitetsdirektivets bränslespecifikationer, innebär gällande regler om skatt på energi att koldioxid- och energiskatt tas ut för dessa biodrivmedel med belopp som gäller för likvärdigt fossilt bränsle.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079