Resenärsforum grattar Elmsäter-Svärd
Sveriges kollektivresenärer ser med glädje att vi får en infrastrukturminister som förstår hur viktig kollektivtrafiken är för hela Sverige. Det skriver Resenärsforum till Catharina Elmsäter-Svärd.
”Kollektivtrafiken är visserligen energieffektiv, men det allra viktigaste är att attraktiv kollektvtrafik gör att resurserna räcker längre och det kan bli pengar över i samhället, pengar som kan användas till olika saker. Vi kollektivresenärer vill gärna källsortera resandet och välja cykel ibland, bil ibland och attraktiv kollektivtrafik rätt ofta. För att göra kollektivtrafiken attraktiv krävs ett antal åtgärder. Vi vill gärna dela med oss av en kort lista över angelägna åtgärder. Listan innehåller fjorton punkter och finns nedan.”
Brevet är undertecknat av Kurt Hultgren , Generalsekreterare i Resenärsforum och här nedan kommer de 14 punkterna på organisationens önskelista:
* Kompatibla reskort som gäller på alla trafikföretag, regionala tåg och bussar (även båtlinjer), även på fjärrtåg, och kortet ska tillåta både efterbetalning (kreditköp) och reskassa (laddat värde)
* Reseavdrag baserat på km-avstånd, ej på kostnad för resorna. Dagens system gynnar bilresande i storstadsregionerna.
* Garantier för ersättning vid förseningar för dagliga pendlingsresor ska införas, inte bara för långväga resor.
* Stationshållare utses, den ”station manager” som EU kräver. Hittills har ingen sådan utsetts i Sverige, eftersom stationerna inte har någon samlad huvudman. Det krävs ett system för att resenärerna ska hitta rätt, och en samordnande instans krävs för att åstadkomma samordning mellan olika lokala organisatoriska lösningar.
* Operatörsneutrala stationsvärdar på alla större stationer.
* Ökad satsning på underhåll och drift inom kollektivtrafiken
* Ostlänken (Södertälje-Nyköping-Norrköping-Linköping) startas omgående.
* Slopa avstigningsavgiften för pendeltågsresenärer på Arlanda C. Det kan ske t ex genom att Trafikverket köper fjärrtågsstationen Arlanda C från Arlandabanan AB.
* Kollektivtrafikkörfält införs på alla gator och vägar med busstrafik mer än 6 turer per timme. Detta ökar vägarnas kapacitet räknat i personer.
* Trängselavgifter ska drivas av regionerna och intäkterna ska användas för kollektivtrafiken och för vissa vägbyggen
* Trafikoperatörerna ska kunna kräva regress på Trafikverket för kostnader som har drabbat resenärerna och som operatörerna har betalat ut, ifall orsaken ligger hos Trafikverket. Motsvarande bör gälla andra statliga myndigheter. Idag drabbas operatörerna och resenärerna oförskyllt.
* Ta initiativ till att skapa ett nationellt samverkande bilpool-system. Därigenom kommer resenärerna att kunna välja lämpliga färdmedel från dag till dag, vilket gör det lättare att källsortera resorna på ett attraktivt och samtidigt miljömedvetet sätt.