Parks & Resorts har upplevt ännu en stark säsong, trots farhågor om hård konkurrens, eventuell fortsatt lågkonjunktur samt sämre tider för nöjesbranschen.
Gröna Lunds Tivoli
, Destination Kolmården, Skara Sommarland, Furuviksparken och Aquaria har tillsammans ökat omsättningen med 3 procent samt lyckats locka lika många gäster som förra året.
– Vi vet att det varit tuffare tider för branschen och det är inte utan att vi gick in i denna säsong med en viss osäkerhet, säger Parks & Resorts koncernchef och Gröna Lunds VD
Jan Roy.
– Vi visste inte om den vändande lågkonjunkturen skulle påverka semestrandet utomlands eller om svenskarna skulle välja att lägga pengarna på andra aktiviteter. Men säsongen har gått fantastiskt bra.
Gröna Lund
som stängde portarna i slutet av september är den nöjespark i gruppen som gjort det absolut bästa resultatet med drygt 35 000 fler besökare än året innan. Därmed har Grönan ökat antalet gäster på två säsonger med 225 000 gäster vilket är imponerande. Framgången säsongen 2010 innebär en omsättningsökning med 8 procent.
Parks & Resorts har sedan 2006 investerat 750 miljoner kronor i sina anläggningar, vilket på Gröna Lund bland annat har resulterat i fem nya attraktioner, tematisering av miljön och en fördubbling av antalet konserter på scenerna.
– Våra investeringar
de senaste åren har varit uppskattade hos våra gäster, vilket vi kan se bl a via våra omfattande gästundersökningar. De som inte besökt oss på länge märker förvandlingen som Gröna Lund genomgått både vad gäller parkmiljön och den stora satsning vi gjort på våra medarbetare och därmed också i gästmötet, säger Jan Roy.
– Vårt mål är ju att ge våra gäster en upplevelse i världsklass. Och arbetet med detta fortsätter genom att vi nu bygger en ny världsunik berg- och dalbana av trä, och ett helt nytt Blå Tåget till 2011 på Gröna Lund.
Åkstatistik
Gröna Lund 2010 (4 av 5 attraktioner är berg- och dalbanor):
Jetline – 931 190 åkare
Lustiga Huset – 797 588 besökare
Kvasten – 602 980 åkare
Vilda Musen – 534 929 åkare
Insane – 474 540 åkare
Fastfoodstatistik
Gröna Lund 2010:
132 000 glasskulor skopades
182 000 lakritsremmar såldes (totalt 11 mil om man lägger alla på rad)
118 000 sockervadd snurrades
216 000 hamburgare såldes
/KL