23948sdkhjf

11 nya tåg till Västtrafik

Västtrafiks styrelse fattade 15 oktober ett principbeslut om att köpa in ytterligare elva nya pendeltåg av modell X61 från Alstom för närmare 700 miljoner kronor.
Beslutet om det stora tågköpet träder först i kraft under förutsättning att det blir godkänt av Västra Götalandsregionen. Hur regionen ställer sig till mångmiljonaffären avgörs under de närmaste veckorna.

Bakom viljeyttringen att köpa fler tåg ligger det så kallade K2020-projektet. Målet för K2020 är att kraftigt öka kollektivtrafiken i Göteborgsområdet. Resandet till och från Göteborg ska enligt planerna tredubblas under perioden 2006 fram till år 2025 med upp till en 40-procentig marknadsandel för kollektivtrafiken.

Trängselskatten i Göteborg 1 januari 2013 är en viktig förutsättning, som med stor sannolikhet kommer att öka behovet av mer kollektivtrafik allmänt i hela Västra Götaland och i Göteborgsområdet i synnerhet. Förutom detta har Västtrafik som mål för hela sin verksamhet att resandet ska fördubblas till år 2025.

Ytterligare elva tåg
Ett steg mot att möta det ökande resandebehovet i Göteborgsområdet togs för två år sedan när Västtrafik fattade beslut om att köpa in elva pendeltåg av modell X61. Dessa tåg levereras under 2012 och är avsedda för den kommande Alependeln samt Kungsbacka- och Alingsåspendeln.

Västtrafik har, efter genomförda bedömningar av hur trängselskatterna för biltrafiken kan komma att påverka kollektivresandet, kommit fram till att det finns behov av att beställa ytterligare elva pendeltåg.

– Trots att vi redan har beställt elva pendeltåg så måste vi satsa vidare för att nå vårt mål att öka resandet. Och då behöver vi förstärka kapaciteten ytterligare med fler tåg. Denna andra omgång av elva pendeltåg ska vara levererade i mitten av 2013, säger Attila Ungvari , affärsområdeschef för Göteborgs regiontrafik.

Attrahera nya resenärer
För att nå målen måste även punktligheten förbättras. Förutom fortsatta åtgärder på banorna krävs fler fordon för att skapa mer tid till att vända tågen vid ändhållplatserna. Pålitligheten måste höjas och det kan Västtrafik göra genom att sänka medelåldern på pendeltågen samt att öka antalet reservtåg.

– Det räcker inte med att förbättra kapaciteten. Vi måste även förbättra punktligheten och tågens pålitlighet. De nya tågen skapar bra förutsättningar för detta och vi tror att kommer att attrahera många nya resenärer i vår pendeltågstrafik, säger Attila Ungvari.

FAKTA/Västtrafiks nya pendeltåg
• Elva tåg av typen Coradia Lirex X61 beställdes av Västtrafik under 2008 för leverans under 2012.
• Fem av ovanstående tåg ska gå på den kommande Alependeln, tre tåg ska förstärka trafiken på Kungsbackapendeln och ytterligare tre ska förstärka Alingsåspendeln.
• Västtrafik har beslutat att köpa ytterligare elva pendeltåg av Coradia Lirex X61-modell som tillverkas av Alstom. Sista tåget beräknas vara levererat i mitten av 2013.
• Ett X61 pendeltåg kostar cirka 62 miljoner kronor. Totalt beräknas investeringskostnaden för elva pendeltåg uppgå till 682 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08