23948sdkhjf

Västmanlänningarna sms-strular

Försäljningen av sms-biljetter i Västmanland har ökat stort. Men resenärerna är dåliga på att förbereda sin biljett, allt för många fipplar med mobilen ombord på bussen.
Idag säljer Västmanlands Lokaltrafik drygt en miljon sms-biljetter per år. Men allt för många följer inte den regel som säger att SMS-biljetten ska vara beställd och klar när man stiger ombord på bussen.

– Det är en bra och enkel betallösning för våra kunder. Nu återstår bara att få de som brukar köpa sms-biljett att ha den klar innan bussen kommer, säger Maria Rydström som är områdeschef.

SMS-biljetten är en av flera åtgärder som införts av kollektivtrafikbranschen för att minska kontanthanteringen. Efterfrågan har också ökat i och med att kontantstopp införts på många håll – däribland Västmanland. Men det handlar med all säkerhet också om att sms-biljetten ligger rätt i tiden. Idag har de flesta en mobil som de bär med sig hela tiden. Steget till att använda den som betalmedel är inte så stort. Däremot verkar allt för få resenärer tagit till sig den regel som säger att resenären ska ha tagit emot sin sms-biljett innan påstigning. Nu kan det bli så att strulande sms-resenärer nekas ombordstigning, enligt Västmanlands Lokaltrafik.

– Du får ett kvitto i mobilen som fungerar som biljett. När du kommer på ska biljetten visas upp för föraren. Kvittot kommer normalt sett inom några sekunder men det kan ta upp till en minut. Därför är det viktigt att köpa sin SMS-biljett i god tid innan bussen kommer. Bussföraren har rätt att avvisa den som inte har sin biljett klar, säger Maria Rydström.

Giltighetstiden på sms-biljett är densamma som när man köper en vanlig enkelbiljett. Den betalas via mobilräkningen. Har man kontantkort dras summan direkt från kortet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094