23948sdkhjf

Viking världsetta med sjösäker kommunikation

Viking Line testar just nu framtidens kommunikationssystem till havs. Det nya systemet kan avvärja iskriser som den på Ålands hav förra vintern. Testerna sker inom ramen för stiftelsen Baltic Sea Action Group som arbetar för ett renare och säkrare Östersjön.
Det nya så kallade AIS+-systemet gör det möjligt för alla fartyg och landstationer att utbyta information om lokala väderförhållanden till exempel vid storm, om isförhållanden, ändringar i farledssträckningar eller andra hinder som de gasrörläggningsfartyg som just nu arbetar i Finska viken.

Det är ett decentraliserat nätverkssystem där alla fartyg kan märka ut farozoner eller posta meddelanden.

Sedan början av 2010 har besättningarna på Viking Lines M/S Mariella och M/S Gabriella testat den programvara som när den lanseras nästa år förväntas bli en ny världsstandard för kommunikation till sjöss.

Programmet är utvecklat efter open-source-principer och kommer att vara gratis och fritt tillgängligt för alla.

Ett exempel på en situation där systemet kunde ha gjort stor nytta är isbeläggningen i Ålands hav förra vintern som tog både myndigheter och rederier på sängen.

Med AIS+ hade fartygen kunnat varna varandra och ge exakt information till Sjöfartsverkets kontrollstationer om isgränsens läge för att undvika att fartyg fastnade.

– Det nya systemet kommer att betyda mycket framför allt för mindre fartyg som inte har avancerad navigationsutrustning. Vi bedriver testerna tillsammans med Baltic Sea Action Group och IBM och våra erfarenheter är hittills mycket goda, säger Tony Öhman , teknisk direktör på Viking Line.

Idag måste alla passagerarfartyg och större fraktfartyg ha en så kallad AIS-transponder (Automatic Identification System), som sänder ut information bland annat om fartygens position.

Det nya systemet är en mjukvaruapplikation som gör att mycket mer information kan utvinnas och skickas via den befintliga transponderutrustningen. AIS+-applikationen, som utvecklats i Finland av IBM i samarbete med Statens tekniska forskningscentral VTT, kräver endast en kabel och en PC för att fungera.

– AIS+-projektet är ett av många som Baltic Sea Action Group bedriver i samarbete med myndigheter och näringslivet kring Östersjön, säger Mathias Bergman, ombudsman och programdirektör på Baltic Sea Action Group, som koordinerar testerna.

– För oss är det viktigt att arbeta med open source för det innebär att vi för en liten kostnad skapar ett öppet system som bidrar till en säkrare sjötrafik i Östersjön och i resten av världen.

Arbetet med AIS+-systemet är en del av det så kallade commitment som Viking Line gjort för stiftelsen Baltic Sea Action Group (BSAG).

BSAG har i uppdrag att främja samarbete mellan statliga och privata intressen för ett skapa ett renare och säkrare Östersjön. I BSAG:s rådgivande organ sitter bland andra Finlands president Tarja Halonen, Finlands statsminister Matti Vanhanen, Sveriges utrikesminister Carl Bildt och Axel Wallenberg (Knut & Alice Wallenbergs stiftelse).

I projektet medverkar också Meteorologiska Institutet i Helsingfors och de finska sjöfartsmyndigheterna.

/KL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125