23948sdkhjf

Nu seglar Stena Britannica

Stena Lines andra Superferry, Stena Britannica, är nu officiellt överlämnad från Nordic Yards i Wismar till Stena Line och lördagen den 9 oktober gick den i trafik på Hoek van Holland-Harwich.
Investeringen i Superferries uppgår till cirka 4 miljarder kronor och är den största enskilda satsning som Stena Line gjort.

– Vi befinner oss just nu i en mycket intensiv period där färdigställandet av Stena Britannica är en viktig milstolpe, säger Stena Lines vd Gunnar Blomdahl .

– Samtidigt genomför vi den största fartygsomflyttningen i Stena Lines historia där totalt fem linjer får nya fartyg. Inklusive investeringen i Superferries uppgår värdet på hela satsningen till nästan 10 miljarder kronor och leder till ett rejält lyft för Stena Lines verksamhet med modernare och ännu mer attraktiva fartyg på de linjer som berörs.

Bygget av nya Stena Britannica och Stena Hollandica, som gick i trafik i början av sommaren, startade för några år sedan och de två fartygen är banbrytande på många sätt – bland annat för att de är världens största färjor, för att de har den senaste tekniken för att vara så energieffektiva som möjligt och för att de har ett stort utbud av moderna restauranger, hytter och möjlighet till avkoppling.

I samband med fartygsflyttarna genomförs ombyggnader av fartygen som flyttas för att anpassas för respektive linje.

På nya Stena Germanica, och senare även på Stena Scandinavica, har till exempel en helt ny hyttavdelning med femstjärniga hytter byggts till och restaurangmiljöerna är moderna och nyskapande med bland annat öppet kök där kockarna lagar mat inför gästerna.

På nya Stena Vision och Stena Spirit byggs en helt ny spaavdelning, hytter renoveras och byggs om samtidigt som kapaciteten på bildäck utökas.

– Många av våra kunder efterfrågar en bekväm och effektiv resa med god mat, bekväma hytter och avkopplande upplevelser när de åker med våra fartyg. Den anpassning vi genomför nu ligger helt i linje med det, säger Gunnar Blomdahl.

Så här går Stena Lines förflyttning av fartyg till:

I och med att nya Stena Britannica och Stena Hollandica tas i trafik på Hoek van Holland-Harwich flyttas de tidigare fartygen på linjen till Göteborg-Kiel och ersätter tidigare Stena Scandinavica och Stena Germanica samt fraktfartygen Stena Carrier och Stena Freighter.

Tidigare Stena Germanica och Stena Scandinavica flyttas till Karlskrona-Gdynia och döps om till Stena Vision och Stena Spirit.

Stena Carrier och Stena Freighter flyttas till Rotterdam-Harwich.

Linjen Hoek van Holland-Killingholme får under 2011 två nya RoPax-fartyg som för närvarande byggs i Sydkorea.

/KL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094