23948sdkhjf

Kollektivtrafik dominerar Freiburg

I tyska Freiburg har kollektivtrafikens andel av persontransporterna flerfaldigats sedan 1980-talet. Endast 16 procent av alla resor sker med bil, rapporterar Svensk Kollektivtrafik.
Staden Freiburg ligger i Tysklands temperaturmässigt varmaste region i det sydvästra hörnet av landet nära gränserna till Schweiz och Frankrike. Staden har också under de senaste tre decennierna arbetat långsiktigt för att ta fram en policy för bättre miljö. Visionen har tagit sin utgångspunkt i behoven hos gång-, cykel- och kollektivtrafikanter. Branschorganisationen svensk Kollektivtrafik tar upp exemplet Freiburg som ett internationellt positivt inspirerande exempel till det i Sverige högaktuella Fördubblingsarbetet.

Utvecklingen av kollektivtrafiken i Freiburg tog fart under 80-talet då man beslöt att bygga ut kollektivtrafiknätverket. Då antogs också en strategi som dels innebar utbyggnad av kollektivtrafiknätverket, men dels också att marknadsföra cykelinsatser, införa 30 km/h som hastighetsbegränsning för biltrafiken samt att införa speciella regler för bilparkeringar. Dessutom genomfördes insatser för att stärka kollektivtrafikens image, göra den mer prismässigt konkurrenskraftig och öka dess kvalitet.

Det idag 35 kilometer långa spårvagnssystemet når 80 procent av invånarna i Freiburg. Investeringar i bussar, tåg, cykelparkeringar och integrering av dessa med spårvagnstrafiken vid särskilda noder, säkerställer att resenärerna lätt kan ta sig fram mellan olika transportslag för resor både i stadskärnan och omkring.

Freiburg är ett tydligt exempel på att kulturförändring är möjlig. Från att ha varit en högt bilberoende stad under 50-talet är nu bilägandet bland det lägsta i Tyskland. Bilanvändningen är så pass låg att endast 16 procent av resorna görs med bil (enl. siffror från rapporten som gjorts av WHO Collaborating Centre for Healthy Cities and Urban Policy).

Till viss del tillskrivs de lyckosamma satsningarna en politisk stabilitet som funnits i Freiburg som förespråkar investeringar i kollektivtrafik. Det finns också ett stort folkligt stöd för kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken ger invånarna god tillgänglighet till arbete och främjar en bra ekonomi då bostädernas värde ökat i takt med att kollektivtrafiken byggts ut. Kollektivtrafiken är också betydelsefull för stadens framtoning, både genom att man ser bussar och spårvagnar och avsaknaden av bilar vilket gett utrymme för gångtrafikanter och cyklister.

Freiburger Verkehrs AG är det största kollektivtrafikföretaget som ägs av Stadtwerke Freiburg Gmbh vilket också äger andra kommunala bolag, exempelvis engergibolaget. Detta innebär att planering och skötsel av kollektivtrafiken på ett naturligt sätt kan styras från stadsplaneringskontoret.

Vauban - en miljöstadsdel
Vauban är en av stadsdelarna i Freiburg. Stadsdelen beskrivs som en miljöstadsdel och har utvecklats under 15 års tid. Vauban består idag av cirka 5 000 invånare och 2000 hushåll. Stadsdelen är byggd och planerad utifrån en miljöstrategi och invånarna har på ett bra sätt engagerats i stadsplaneringen. Husen är energisnåla och byggda med ekologiska byggmaterial.

Endast 10 procent av de boende familjerna i kvarteren har bil. För att minska biltrafiken och bilanvändningen har parkeringsplatserna fått en hög kostnad. Parkeringarna har också placerats i kvarterens utkanter medan spårvagnlinjen fortsätter in i kvarteret. Detta gör att cykel och spårvagn är de viktigaste transportmedlen. En tredjedel av de boende använder sig av cykel för sina resor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126