Uppåt för Volvo Bussar
Volvo Bussar redovisar en vinst på 155 miljoner kronor för tredje kvartalet 2010. Både omsättningen och orderingången var högre än samma kvartal förra året.
I Nordamerika fortsätter den negativa trenden för både stadsbussar och turistbussar och marknaden för turistbussar förväntas nå en historiskt låg nivå 2010. I Mexiko finns tecken på en svag återhämtning men från mycket låga nivåer. I Sydamerika ökar intresset för turistbussar samtidigt som nivån för stadsbussar är god. I Asien och Övriga marknader är marknadsutvecklingen generellt positiv med ett ökat intresse för tunga bussar, framförallt i Asien.
Ökad orderingång
Under kvartalet uppgick orderingången till 2 845 bussar, jämfört med 2 547 bussar föregående år, vilket är en ökning med 12 procent. Leveranserna under det tredje kvartalet minskade med 9 procent till 2 151 bussar, jämfört med 2 351 bussar det tredje kvartalet 2009 framför allt som en effekt av en minskning i Kina efter vårens stora leveranser av bussar till världsutställningen i Shanghai.
Lönsamt tredje kvartal
Det tredje kvartalet steg nettoomsättningen med 15 procent till 4 594 miljoner kronor (3 990). Justerat för förändrade valutakurser ökade nettoomsättningen med 13 procent. Tidigare genomförda investeringar i USA resulterar nu i en bra försäljningsutveckling med ökade marknadsandelar.
Rörelseresultatet uppgick till 155 miljoner kronor jämfört med det negativa resultatet -91 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2009. Rörelsemarginalen var 3,4 procent jämfört med -2,3 procent det tredje kvartalet 2009. Förbättringen är ett resultat av ökad försäljning, förbättrad marknadsmix och kostnadsrationaliseringar.
Eftersom bussmarknaden inte visar någon betydande återhämtning i världen, fortsätter ansträngningarna för att nå tillfredsställande lönsamhet på rådande volymer samtidigt som fokus riktas mot upphandlingar för att öka orderintaget, framförallt i Europa och Nordamerika.
Två nya produkter lanserade
Volvo Bussar lanserade två nya produkter under kvartalet. Den första av dessa, intercitybussen Volvo 8900, har en helt ny kaross och nytt chassi och byggs i ett modulbaserat koncept. Den andra, turistbussen Volvo 9500, är ett komplement till Volvo 9700 och 9900 och svarar upp mot den ökade efterfrågan inom mediumsegmentet.
Ett flertal viktiga order tecknades under kvartalet, bland annat 1 000 busschassier till Panama City. Låg bränsleförbrukning och hög tillgänglighet var avgörande för kunden. Leveranserna påbörjas i slutet av 2010. En order på 300 chassier till dubbeldäckare har säkrats till kunden SBS Transit i Singapore. Med hänsyn till miljön har SBS åter valt Volvos Euro V-motorer trots att dessa ännu inte är obligatoriska i Singapore.