Under årets oktober nyregistrerades totalt 48 bussar på tio ton eller mer. Det är ett tapp på 33,3 procent jämfört med förra årets oktober då 72 nya bussar registrerades. Överlägset bäst i oktober gick polska Solaris som fick 19 nya bussar registrerade. Oktobertvåa blev Mercedes-Benz med 9 nya bussar, trea Scania med 7 stycken. Där efter följde Kässbohrer-Setra med 4 nyregistrerade oktoberbussar och Autosan med 3 stycken.
Ledande Volvo hade ingen lysande oktober, endast 2 nya bussar registrerade innebär att marknadsandelen sjönk under 30 procent igen. Men i kraft av ett enastående första halvår ligger den västsvenska busstillverkaren säkert kvar i toppen på TUNGA BUSSLIGAN 2010. MAN, Neoplan, Irisbus och VDL Bova fick en buss var nyregistrerad under årets oktober.
Totalt under årets första tio månader har 1 184 tunga bussar registrerats vilket är rejält mycket bättre än motsvarande period 2009 då 779 bussar registrerades. Plus 52,0 procent. Sammanlagt är det Volvo som ligger i täten i TUNGA BUSSLIGAN 2010 med bara två månader kvar på året. Försprånget på drygt 100 bussar kan tyckas svårslaget, men osvuret är bäst. Flera stora bussaffärer har gjorts upp hos konkurrenterna, frågan är bara när alla dessa bussar som är på gång får sin nyregistrering. Spännande fortsättning följer här på rt-forum.com!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-OKTOBER 2010Volvo
349 29,5 (28,8)
Scania242 20,4 (23,2)
MAN178 15,0 (20,3)
146 12,3 (3,2)
Mercedes-Benz96 8,1 (7,6)
Kässbohrer-Setra88 7,4 (7,7)
Irisbus35 3,0 (0,9)
14 1,2 (0,9)
VDL Bova12 1,0 (0,5)
Autosan10 0,8 (3,9)
Iveco6 0,5 (0,4)
3 0,3 (0,8)
Beulas2 0,2 (-)
Vanhool1 0,1 (–)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2009 anger fabrikatets totala marknadsandel 2009. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan.