23948sdkhjf

ölvemark förnekar tyska skattekrav

Bengt Ölvemark, vd och huvudägare i Ölvemarks Holiday, som i sin tur äger Scandorama, förnekar att tyska skatteverket krävt in 13-15 miljoner kronor i vägskatt av bolagen.
Enligt nyhetsbrevet Travel News kommer bussrese-arrangörerna Scandorama och Ölvemarks att krävas på 13-15 miljoner kronor av tyska skatteverket, Finanzamt.

Det handlar om obetalda vägskatter för ett antal år tillbaka i tiden. Finanzamt sägs ha påbörjat granskningen under sommaren, för att successivt intensifiera den under hösten.

– Det är bara nys, säger Bengt Ölvemark . Vi har inte fått något sådant krav på oss. Det är fantasisummer som nämns i Travel News. De har ingen som helst verklighetsanknytning.

– Det är bussbolagen som är ansvariga inför Finanzamt. Om det finns momskrav så ställs de mot bussbolagen, och de ska i sin tur fakturera oss – beroende på vilken typ av avtal vi har med dem. Det verkar som om det inte har skötts ordentligt.

Via ny lagstiftning – eller ny lagtolkning – i Tyskland kan researrangörer numera ikläda sig ansvaret att hantera vägmomsen, hävdar Bengt Ölvemark.

– Därför tog vi kontakt med Finanzamt och sa att vi ville ta det ansvaret. Så numera är vi momsregistrerade i Tyskland. Vi har ingen annan avsikt än att göra rätt för oss.

– Vi vill hantera det själva, eftersom vi tror att vi kan göra det bättre än bussbolagen. Vi är mer professionella.

Av det skälet har Ölvemarks och Scandorama uppmanat de bussbolag som de anlitat under de senaste åren att skicka in sina fakturaunderlag och andra papper till dem.

Göran Mellström , vd och huvudägare i Bergkvarabuss – som äger 45 procent av Ölvemarks (som i sin tur äger Scandorama) – har nyligen kommit hem från en förhandling med Finanzamt i Hamburg. Enligt honom är saken mycket mer komplicerad än vad Travel News vill göra gällande.

– Det pågår diskussioner mellan oss och Finanzamt, och inga konkreta krav har ställts på researrangörerna när det gäller beloppen, säger han. Det är ännu osäkert, även för Finanzamt, vad det är man ska beskatta – om det är vinsten för själva resan, eller om det är omsättningen.

– Hela frågan måste på längre sikt avgöras inom EU så att samma regler gäller i alla EU-länder, att vägmomsen harmoniseras. Men det kommer kanske att ta flera år. I dag gäller olika regler i olika länder, och situationen är närmast kaotisk.

Göran Mellström påpekar att det under inga omständigheter handlar om de ovan nämnda beloppen.

– En stor andel av pengarna har redan betalats in under årens lopp, av bussbolag och arrangörer. säger han. I vissa fall har de betalats in kontant vid vissa gränser. Och om vägmomsen ska beräknas på omsättningen, då måste ju bolagen också ha rätt dra av sina momskostnader.

– Om momsen i stället ska beräknas på vinsten, då handlar det också om bråkdelar av dessa belopp. Det vi nu arbetar med är att tillsammans med Finanzamt bli klara över vilka resor som genomförts i Tyskland, vilka belopp som redan betalats in och vilka som betalats ut, och därefter kan vi få en bild över hur mycket pengar det handlar om-

Gunnar Marklund från danska transportserviceföretaget FDE har varit i kontakt med Svensk-Tyska Handelskammaren, och har fått följande besked angående researrangörens roll i vägmomsfrågor:

”Chartertrafik Tyskland

Om ett bussföretag kör en charterresa för en researrangör gäller följande.

Researrangören skall momsregistrera sig i Tyskland,

Bussföretaget skall före resan anmäla den till Finanzamt Hamburg och begära ett intyg på att denna anmälan är registrerad.

Intyget skall bussföretaget vid anmodan kunna uppvisa för tull/polismyndigheten.

Bussföretaget behöver således i princip inte vara momsregistrerat i Tyskland för att utföra denna transport.

Bussföretaget skall för den tyska sträckan av resan utställa en nettofaktura, dvs exkl. moms till researrangören.

Researrangören ansvarar sedan för momsredovisningen inför den tyska skattemyndigheten.”

/Kalle Lötberg
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066