23948sdkhjf

Nobina vann Norrtäljetrafiken

Nobina vann busstrafiken i Norrtälje, kontraktet är värt minst 2 miljarder kronor. I nya avtalet får Nobina större frihet och ansvar att själv marknadsföra och detaljplanera trafiken.
Upphandlingen har haft tydligt funktionsfokus, vilket innebär en större frihet för entreprenören att själv detaljplanera och marknadsföra delar av trafiken, samtidigt som ersättningen för vissa linjer styrs av antalet resenärer. Busstrafiken i Norrtälje tas över av Nobina från och med den 24 juni 2011.

Norrtäljetrafiken är ett av Sveriges större trafikavtal inom kollektivtrafiken. Nobina Sverige vann upphandlingen av busstrafiken mellan Stockholm och Norrtälje, med cirka 85 bussar varav drygt 20 är nya dubbeldäckare. Därmed återkommer dubbeldäckarna till Stockholm för första gången sedan 1976 då man senast hade sådana fordon i huvudstaden. Den här gången dock mycket modernare, allt tyder på att det blir internet om bord på alla bussarna som kör Norrtäljetrafiken – på samma sätt som Nobina redan infört det i annan regiontrafik i Sverige och berättar om i sin marknadsföring. Med internet ombord får kollektivtrafiken en stor fördel framför bilen när det gäller pendlingen mellan Norrtälje och Stockholm.

Värdet på det nya trafikavtal som Nobina Sverige vunnit är cirka 250 miljoner kronor per år och avtalet löper på 8 år med möjlighet till 2 års förlängning. Totalt är värdet alltså 2 000 miljoner kronor med möjlighet till ytterligare 500 miljoner kronor. Avtalet bygger på en kombination av fast pris och en rörlig ersättning per antalet påstigande kunder.

Trafikavtalet omfattar merparten av busstrafiken i Roslagen med tyngdpunkten på direktlinjer till Stockholm som förenklar resandet och ger en snabb och prisvärd jobbpendling för de boende i Norrtälje. I avtalet ingår en rejäl förnyelse av bussflottan med en starkare miljöprofil och väsentligt bättre komfort för kunderna.

Samtliga nya bussar kommer att drivas med förnyelsebart bränsle (RME). Bussarna får dessutom AC vilket gör att kunderna kan förvandla restid till extra arbetstid i en lugn och skön miljö. I det nya avtalet ingår även en förstärkt satsning på mobila städenheter och kundvärdar som ger ett vänligt bemötande.

- Vi är oerhört glada över att få förtroende att köra och utveckla trafiken mellan Stockholm och Norrtälje, i nära samarbete med SL. Eftersom det nya avtalet har en rörlig ersättning får vi chansen att visa att våra förslag till lösningar är bra för att öka resandet och göra kollektivtrafiken i Stockholm ännu attraktivare för kunderna, säger Jonas Kempe , operativ chef för Nobina i Stockholm.

Resultatet av SL:s upphandling av trafikavtalet för Norrtälje innebär också att Keolis Sverige/Busslink avslutar Norrtäljetrafiken i juni 2011. Stämningen hos Keolis Sverige är naturligtvis dämpad efter SL:s beslut:

– Keolis Sverige har genom Busslink i 15 år haft förtroendet att serva Norrtälje med busstrafik. Vi har gjort det på ett sätt som skapat den högsta kundnöjdheten i SL trafiken. Över 80 procent har varit nöjda med vår trafik. Självklart hade vi gärna velat fortsätta att utveckla denna service, säger Anders Lundström , vd, Keolis Sverige.

Keolis Sverige lämnade inte något eget anbud i denna upphandling utan samarbetade istället med SamBus för delar av trafiken.

– Vår bedömning är att detta var en mycket konkurrenskraftig och lokalt anpassad lösning. Keolis Sverige fortsätter nu att verka för ökad kundnöjdhet och fler resenärer i såväl SL-trafiken som i övriga delar av Sverige, säger Anders Lundström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078