23948sdkhjf

Flopp för SL:s cykelbussar

Försöket med cyklar på SL:bussarna blev dyrt för trafikhuvudmannen – omkring 6 000 kronor per transporterad cykel har det kostat, rapporterar DN.
Att kombinera kollektivtrafik med cykel är en önskedröm som finns hos alla trafikhuvudmännen i Sverige, så även hos SL i Stockholms län. På flera håll har drömmen förverkligats, exempelvis på vissa av Stockholms förortståg. Det går att ta med cykel på SL:s pendeltåg och på Saltsjöbanan om man inte gör det under rusningstid. Ett populärt sätt att resa, ungefär 35 000 cyklar åkte förortståg i Stockholm i somras.

Sedan 2008 har SL på försök öppnat cykeltransporter även på 37 busslinjer utanför tätorterna samt på speciallinjen 433 C. Men resultatet av bussexperimentet har kostat mycket mer än det smakat: Att förse bussar med cykelkrokar krävde ombyggnation och information vilket kostade totalt 5,8 miljoner kronor.

Totalt har 900 cyklar transporterats under försöksperioden. De 37 bussarna utanför tätorterna plockade med sig 400 cyklar medan specialbussen tog resten – 500 cyklar. Därmed visar ekvationen att priset per bussad cykel blir hela 6 000 kronor vilket naturligtvis inte får SL:s styrelse att göra vågen av glädjefnatt.

rågan var planerad att behandlas på veckans styrelsemöte i SL men inga beslut har meddelats om huruvida försöket fortsätter, förändras eller läggs ner.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079