Vattenbuss kan förverkligas
En ny organisation i Stockholm kan innebära en öppning för ett ökat användande av Mälarens vattenvägar. Det hoppas i alla fall initiativtagarna till Vattenbussen som startades 2008.
– Vattenbussen startades för snart två år sedan och arbetar efter visionen om ett nät av klimatsmarta passagerarfärjor i Stockholm och Mälardalen. Glädjande nog händer det äntligen en hel del kring frågan om vattenburen kollektivtrafik. Debatten är igång och det är ett oerhört viktigt första steg, men en hel del arbete återstår, så klart, säger Susanna Hall Kihl , initiativtagare till Vattenbussen.
Landstinget i Nordens Venedig har hittills haft en bristfällig organisation sett ur detta perspektiv, enligt Susanna Hall Kihl. SL har nämligen ansvar bara för landbaserad kollektivtrafik medan Waxholmsbolaget har landstingets uppdrag att försörja skärgården, men bara från Saltsjön och utåt. Så länge den arbetsfördelningen kvarstår är utsikten att få kollektivtrafik på Mälaren obefintlig.
– Därför ser Vattenbussen positivt på landstingets nyinrättade trafiknämnd med tillhörande sjöberedning. Den nya politiska organisationen kan få stor betydelse för kollektivtrafiken till sjöss på sikt. En professionell sjöberedning kan inte undvika att ta tag i ansvarsproblematiken gällande eventuell vattenburen kollektivtrafik på Mälaren. De kan helt enkelt inte bortse ifrån den potential som persontrafik till sjöss har för arbetspendling och effektiva vardagsresor. Ledamöterna i den nya sjöberedningen tillsätts nu i dagarna på landstingsfullmäktige, säger Susanna Hall Kihl.
Vattenbussens utgångspunkt är att underlätta människors vardag och samtidigt bidra med en positiv klimateffekt. Just nu när isen ligger tjock verkar idén långt från realistisk, men under en stor del av året kan Vattenbussen i Mälaren vara ett populärt alternativ att ta sig till och från arbetet för boende efter sjöns öar och stränder.