23948sdkhjf

Pågatåg på Kontinentalbanan

Tekniska nämnden i Malmö har fattat beslut om station Rosengård och station Östervärn inför start av pågatågstrafik på Kontinentalbanan. Men om eller när trafiken startar är oklart.
Citytunneln ger en möjlighet att utnyttja Kontinentalbanan mer optimalt, eftersom den inte längre kommer att användas av fjärrtåg och tågen till Ystad. Pågatågstrafik kan köras på en befintlig bana till nytta för hela östra Malmö. I dagarna har tekniska nämnden godkänt förslagen till nybyggnad av station Rosengård, ombyggnad av station Östervärn och kompletteringar av gång- och cykelstråk, torgytor och annat intill station Rosengård och Rosengårdsstråket.

Nämnden har också beslutat att ansöka hos kommunstyrelsen om utökad investeringsram och ökat kommunbidrag bland annat för kapital- och driftskostnader kopplade till investeringarna.

I slutet av 2011, när även tågen till och från Ystad flyttats från Kontinentalbanan till Citytunneln, kan Malmöringen börja trafikeras. Malmöringen använder spåren genom Citytunneln samt Öresundsbanan och Kontinentalbanan med uppehåll vid befintliga stationerna Malmö C, Triangeln, Hyllie, Svågertorp, Persborg och Östervärn. På sikt kan även en station etableras vid Fosieby.

- Malmöringen kommer att spela en viktig roll för att koppla östra Malmö till Öresundsregionens arbetsmarknad. Trafikeringen kommer även att underlätta lokala resor mellan stadsdelar i Malmö och avlasta centruminriktade busslinjer, säger Emmanuel Morfiadakis (S), tekniska nämndens ordförande.

I förslaget som tekniska nämnden idag för sin del har godkänt beskrivs ombyggnad av station Östervärn och nybyggnad av station Rosengård. Förslaget beskriver också de nödvändiga ombyggnaderna av allmän platsmark för att få en fungerande närmiljö kring station Rosengård, kopplingar till Rosengårdsstråket, bra gång- och cykelstråk, grön miljö och cykelparkeringar med mera.

Förutom kommunstyrelsens godkännande av äskade medel och avtal, fordras att regeringen godkänner anhållan från Malmö stad, Skånetrafiken och Trafikverkets region syd att från december 2011 få starta försöksverksamhet med persontågtrafik på Malmöringen. Efter en prövotid på två år efter att Citytunneln tagits i bruk ska miljödomstolen sätta slutliga villkor för Kontinentalbanans trafikering och bullervillkor.

Staden bedömer att godstågstrafiken blir helt dominerande för framtida val av bullerskydd och att tillkommande persontågtrafik ger kringboende nyttor istället för enbart störningar från godstågtrafik. Station Rosengård innefattar en kombination av väderskydd och bullerskärm i en utformning som även kan klara en skärpning av nuvarande bullervillkor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078