23948sdkhjf

Buss och taxi hjälper SJ

Björks samordnar Sveriges resurser av buss och taxi när SJ behöver ersättningstrafik. Den tidiga vintern har redan satt Björks och SJ på prov.
Björks ansvarar sedan 1 oktober för SJ ersättningstrafik. Verksamheten leds från Västerås med personal där många har lång erfarenhet från olika ledningscentraler. Centralen är bemannad dygnet runt alla dagar.

Trafikledarna omsätter SJ:s behov av ersättningstrafik till beställningar av buss och taxi. Detta sker med hjälp av ett eget utvecklat planeringssystem. Avtalet mellan SJ och Björks bygger på ett bonussystem som uppmuntrar till att effektivisera transporterna och höja leveranskvaliteten. Systemet förväntas leda till minskad miljöbelastning, högre effektivitet och bättre kvalitet.

Taxi har länge tillämpat denna modell men för många bolag i bussbranschen så är detta ett nytt sätt att tänka. Modellen bygger på att Björks ersätts för antal beställda kilometrar. Till skillnad mot tidigare då ersättning utgick hela vägen från garage till garage. Flera bolag har accepterat modellen, ett av dem är Axelssons Turisttrafik AB i Västerås.

– Om upplägget blir som det är tänkt så är det bra, det vi hittills har upplevt är att det fungerat som utlovat. Vi har ofta haft returkörningar, säger Arne Friedl , vd för Axelssons Turisttrafik AB i Västerås.

Årets tidiga vinter har satt prov på Björks organisation.

– Uppdraget att leda SJ:s ersättningstrafik har varit en större utmaning än vad vi trott. Vår organisation har verkligen satts på prov och vi måste tacka alla buss- och taxibolag för deras otroliga engagemang, säger Alan Björk , vd för A Björks AB.

– Samarbetet med Björks trafikledning har fungerat bra och blir hela tiden bättre. Det tar ju naturligtvis en stund för både dem och oss att hitta rutiner som funkar men personalen är alltid trevlig och de har visat ett stort tålamod, säger Martin Kylestorp på Katrineholms Buss som representerar ett av bussbolagen.

Björks och SJ kommunicerar via ett gemensamt systemstöd som hjälper trafikledarna i deras planering. Systemet kommer att visa alla pågående transporter i realtid på en karta så att personal i planering och ledningsposition kan hämta information om beräknad ankomsttid med mera.

– SJ noterar med glädje att allt fler bussbolag sluter upp och hjälper SJ med vintervädrets utmaningar, säger Maria Cederberg , Chef SJ Contact Center & SJ Resebutiker.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079