23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Uppsala satsar på vikingaturism

Uppsala Tourism genomför en förstudie med namnet Internationell affärsutveckling med vikingar som tema .

Finansiering sker med projektpengar från Regionala strukturfonden (EU). Projektet stöds av Regionförbundet i Uppsala län.

Uppsala Tourism

ska undersöka förutsättningarna för affärsutveckling kring vikingabesöksmål, som bedöms ha den största potentialen att locka hit utländska besökare.

I projektet ingår en marknadsanalys och kontakter med entreprenörer i länet för att se vilket intresse som finns för att utforma produkter – bo, äta, göra, shoppa – på vikingatema. Ledord är nyfikenhet och kontrastrikedom.

– Turismen

är en av de tillväxtbranscher som Regionförbundet satsar på. Vikingarna hör ju hemma här i regionen, därför är den här satsningen helt rätt, säger

Catharina Blom

, regiondirektör, Regionförbundet Uppsala län.

– Vi har en mycket stor potential att bli en stark destination för nationella och internationella besökare.

Under de senaste

tre åren har samverkansprojektet Vikingar med förfäder pågått, och nu är det dags att anpassa produkten för den internationella marknaden, enligt Catharina Blom.

- Under förstudien kommer vi att göra inventeringar och analyser som gör det möjligt för oss att utforma produkter, välja rätt marknader och rätt målgrupper, säger

Brita Zetterberg Blom

, marknadschef privatturism, Uppsala Tourism.

– Denna information presenteras sedan för entreprenörer i länet. Målet är att de ska bedöma det som lönsamt att satsa på vikingarelaterad produktutveckling.

I Uppsalaregionen

finns tydliga spår av en mytomspunnen period i Sveriges historia, yngre järnåldern. Vikingatiden, 800-1100 e Kr, är en del av denna period.

I ett internationellt perspektiv förknippas vikingar med Sverige. I regionen finns alltså en historisk förankring till ett begrepp som är en del av varumärket Sverige.

Genom att förädla

upplevelser i anslutning till dessa unika platser i Uppsala och Uppland har regionen en mycket stor potential att bli en ännu starkare destination för nationella och internationella besökare.

Bakom projektet Vikingar med förfäder står Museum Gustavianum, Gamla Uppsala Museum, Upplandsmuseet och Uppsala Tourism.

/KL

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01