23948sdkhjf

SEKO: Tunnelbanan osäker

Det finns säkerhetsbrister i Stockholms tunnelbana, det anser den fackliga organisationen SEKO som därmed tillbakavisa MTR:s försäkran om att företaget sätter säkerheten främst.
Trasiga tåg skickas ut i trafik och fel som rapporteras åtgärdas inte. Stress och underbemanning är andra faktorer som påverkar säkerheten negativt. Det visar en undersökning som SEKO – Facket för Service och Kommunikation – gjort bland medlemmarna. SEKO har med hjälp av Novus Opinion intervjuat medlemmar inom MTR, som för drygt ett år sedan tog över driften av tunnelbanan från Veolia samt företaget TBT, som ansvarar för underhållet av tåg och vagnar.

Undersökningen visar bland annat att två av tre förare och närmare varannan medlem vid TBT upplever att det finns stora brister av underhållet i tunnelbanan. Mer än varannan medlem vid TBT anser att det förekommer att tåg som är mer slitna än vad regelverket tillåter skickas ut i trafik. Vidare uppger sex av tio förare och varannan spärrexpeditör att fel och brister som rapporteras till arbetsgivaren sällan eller aldrig åtgärdas. SEKO ser allvarligt på resultatet av undersökningen.

– Det är inte ok att säkerheten kommer i andra hand och att resenärerna i tunnelbanan ska transporteras i tåg och vagnar som inte håller måttet, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén .

Undersökningen visar vidare att två av tre förare och varannan spärrexpeditör tycker att arbetsmiljön har blivit sämre under det senaste året. Närmare hälften av förarna och fyra av tio spärrexpeditörer uppger att de har blivit utsatt för hot eller våld de senaste tolv månaderna.

– Vi kräver att problemen åtgärdas. Inte minst från MTR, som sköter driften av tunnelbanan, men även från SL, som har gett MTR uppdraget att köra tunnelbanan. Underhållet får inte misskötas och säkerhetsarbetet måste prioriteras, säger Janne Rudén.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062