23948sdkhjf

Fortsatt trögt för Skånetågen

Situationen med inställda och försenade tåg i tågtrafiken i Skåne håller i sig. Den utglesning av trafiken Trafikverket beslutade om 20 december har givit viss effekt men fortfarande är det stora förseningar.
Den främsta orsaken är stationen i Hässleholm där många växlar inte fungerat under tisdagen som en följd av att isklumpar från tågen trillat ner i växlarna. Det är ungefär samma problem som drabbade järnvägsväxlarna i södra Sverige under förra vintern – också då med stora förseningar som följd.

– Snö och is som samlas under tågen ramlar ner i spåren och växlarna. Isklumparna kan inte smältas bort av värmen i växlarna, utan måste tas bort manuellt vilket är personalkrävande. Vi sätter nu in extra resurser för att lösa situationen i Hässleholm, och för att få bättre punktlighet på de tåg som går, säger Linus Eriksson , driftområdeschef på Trafikverket.

Andra åtgärder som vidtagits under julveckans inledning är att kalla in extra personal för att snöröja godsbangården och personbangården i Malmö, samt att beställa snöröjningslok som ska trafikera Södra stambanan. Också extra personal till Trafikverkets driftledningscentral i Malmö, bland andra samordnare av snöröjarresurser, är inkallad.

Den utglesade tågtrafiken i framförallt sydvästra Skåne kommer att gälla åtminstone fram till och med julafton. Men eftersom väderprognoserna talar om mer nederbörd och fortsatt flera minusgrader är det sannolikt att utglesningen kommer att gälla längre tid än till julafton.

– Färre tåg i trafik ger oss tid att effektivt röja i spår och växlar. Vi behöver även förbereda inför snön som kommer in under onsdagen och torsdagen och julhelgen. Utglesningen av trafiken görs till den nivå som var innan tidtabellskiftet 12 december. När trafiken flyter bättre och anläggningen blir stabilare kommer trafiken successivt att ökas. Fjärrtrafiken till och från Malmö påverkas inte av den planerade utglesningen av trafiken. Med fjärrtåg menas exempelvis trafiken mot Göteborg och Stockholm, säger Linus Eriksson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126