23948sdkhjf

Ekerölinjen trappar upp

1 januari 2011 blir det tätare avgångar med vägfärjan mellan Ekerö och Botkyrka. Den populära genvägen runt västra Stockholm ökar därmed kapaciteten.
Den 1 januari 2011 utökas trafiken på Ekerölinjen. Första turen går redan 05.45 från Ekerö och 06.00 från Slagsta. Mellan kl 10.00–15.00 råder kvartstrafik. Även på helgerna förtätas turerna med kvartstrafik mellan kl 10.00–18.00.

– Vägfärjan förkortar restiderna i västra Stockholm och minskar trycket på övrig vägtrafik. Därför känns det riktigt roligt att få bidra med att förbättra turlistan. Det kommer medborgarna och yrkestrafiken tillgodo, säger färjeledchef Ted Thulin .

Färjeleden går mellan Jungfrusund i Ekerö och Slagsta i Botkyrka. Det är Ekerö kommun som är huvudman för färjetrafiken och den drivs av Trafikverket Färjerederiet enligt avtal. Enligt Trafikverkets senaste kundmätning är 79 procent av resenärerna nöjda med vägfärjan på Ekerölinjen. Under 2011 ska mätningen följas upp.

– Vägfärjor nyttjar Stockholms vattenvägar och skapa snabba och säkra lösningar av trafikproblem. För Ekerös del kan man konstatera positiva konsekvenser av färjetrafiken. Vi är öppna fler nyetableringar, säger rederichef Anders Werner , Vaxholm.

Trafikverkets färjerederi driver 38 färjeleder från Norrbotten till Skåne. Vägfärjelederna i Storstockholm är Adelsöleden, Blidöleden, Ekeröleden, Furusundsleden, Ljusteröleden, Oxdjupsleden, Skanssundsleden och Vaxholmsleden. Just nu pågår förberedelser inför start för två nya leder i stockholmsområdet, i Färjerederiets regi.

– De två nya lederna som vi står i begrepp att driva är dels Tynningöleden som i dag drivs i privat regi, dels en helt ny godsfärja mellan Slagsta och Tyska Botten i norra Storstockholm, säger Ted Thulin.

Godsfärjan kommer att ha sin trafikstart under nästa år vilket innebär att ännu en bilfärjelinje utgår från Slagsta i Botkyrka. På norra sidan angörs det gamla historiska färjeläget Tyska Botten vid Ängby i Bromma, en gång gick färjetrafik därifrån till Svartsjölandet före de stora broarnas tid. Nu blir det en bra genomfartsmöjlighet för framför allt långtradare förbi Stockholms centrala delar i väntan på Förbifart Stockholöm.

Det har också talats om att öppna en vägfärja mellan Lidingö och Nacka flera gånger tidigare, men om den finns ännu inga beslut, enligt Ted Thulin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078