23948sdkhjf

Fordonsbrist SJ:s problem

Kyla och trångt på spåren stoppar inte SJ:s tåg. I stället är det fordonsbrist som är problemet enligt intresseorganisationen Vi Resenärer som tycker SJ ska lära av bussbranschen.
En nyckelfaktor för tågbolag som för andra transportbolag är de fordonsreserver som finns att tillgå. Bussbranschen exempelvis kan mobilisera ett stort antal bussar när så behövs. Swebus förstärkte sin kapacitet inför julhelgen med 200 bussar. Det skriver intresseorganisationen Vi Resenärer och fortsätter:

Tågbolagen lever i en värld med en mycket begränsad tillgång till fordonsreserver. Arlanda Express torde ha landets relativt sett största reserv. De har sammantaget sju tåg, varav fem behövs i trafiken. SJ:s fordonsreserv tycks sedan länge vara helt uttömd. Nu har de i stället en stor brist på fordon. Ett bevis på detta är att många tåg ställs in och att de satt in gamla liggvagnar i ett antal dagtåg under senare tid, skriver Vi Resenärer.

De 20 nya snabbtåg som SJ beställt för leverans från och med i år är försenade minst ett år. Om dessa tåg hade varit i trafik i dag hade SJ haft nästan dubbelt så många tåg och sittplatser som i dag. Allt enligt Vi Resenärers uppgifter. Denna vecka ställer SJ in drygt 40 avgångar på grund av att lok och vagnar är på verkstaden för teknisk kontroll eller fordonsskada. Från den 10 januari till månadens slut ställs drygt 20 avgångar in av denna anledning enligt dagens information på deras hemsida.

Intresseorganisationen Vi Resenärer har genomfört en rundringning till ett antal av Sveriges övriga tågbolag. Så här redovisar organisationen resultatet av den egna undersökningen:

Tågkompaniet har just nu inga stora problem om man undantar dieseldriften på Västerdalsbanan. För trafiken i Bergslagen från Mjölby i söder till Mora i norr finns just nu två tåg i reserv, medan man inte har någon reserv i X-trafiken där ett tåg tas in för hjulsvarvning i natt, vilket kan påverka en kvällstur.

Arlanda Express har haft vissa problem under december men inga långa driftsstopp. VD Per Thorstensson framhåller att kunderna ställer mycket hårda krav på att trafiken ska fungera.

Øresundståg kör på grund av vädret enligt reducerad tidtabell. Det betyder att den utökning av trafiken som var planerad att ske när Citytunneln öppnades ännu inte kommit igång. Man börjar nu få vissa fordonsproblem.

Veolia Transport AB har i trafiken mellan Malmö och Stockholm ställt in två avgångar under december, då ett tåg frös fast i Stockholm. I övrigt rullar det på även om resenärerna inte alltid får den vagn de har reserverat plats i. Trafiken mellan Malmö och Storlien har inte haft några problem.

Med utgångspunkt i den egna undersökningen anser intresseorganisatioen Vi Resenärer ha svaret på vad som är SJ:s problem. Så här sammanfattar organisatioen sin ståndpunkt:

De stora tågproblemen är således samlade hos regeringen. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är ansvarig för Trafikverket och finansmarknadsminister Peter Norman för SJ AB. Han är således tillsammans med SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn ytterst ansvarig för dagens situation på en stor del av landets järnvägar. Det är det angeläget att man hittar en snabb lösning på nuvarande problem och en sådan är att se till att järnvägsmarknaden får tillräckligt med fungerande fordon. Det går betydligt snabbare att få upp nya tåg på spåren än att få nya spår byggda.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079