23948sdkhjf

Fordonsbrist SJ:s problem

| Av Anna Fredriksson | Tipsa redaktionen

Kyla och trångt på spåren stoppar inte SJ:s tåg. I stället är det fordonsbrist som är problemet enligt intresseorganisationen Vi Resenärer som tycker SJ ska lära av bussbranschen.

En nyckelfaktor för tågbolag som för andra transportbolag är de fordonsreserver som finns att tillgå. Bussbranschen exempelvis kan mobilisera ett stort antal bussar när så behövs. Swebus förstärkte sin kapacitet inför julhelgen med 200 bussar. Det skriver intresseorganisationen Vi Resenärer och fortsätter:

Tågbolagen lever i en värld med en mycket begränsad tillgång till fordonsreserver. Arlanda Express torde ha landets relativt sett största reserv. De har sammantaget sju tåg, varav fem behövs i trafiken. SJ:s fordonsreserv tycks sedan länge vara helt uttömd. Nu har de i stället en stor brist på fordon. Ett bevis på detta är att många tåg ställs in och att de satt in gamla liggvagnar i ett antal dagtåg under senare tid, skriver Vi Resenärer.

De 20 nya snabbtåg som SJ beställt för leverans från och med i år är försenade minst ett år. Om dessa tåg hade varit i trafik i dag hade SJ haft nästan dubbelt så många tåg och sittplatser som i dag. Allt enligt Vi Resenärers uppgifter. Denna vecka ställer SJ in drygt 40 avgångar på grund av att lok och vagnar är på verkstaden för teknisk kontroll eller fordonsskada. Från den 10 januari till månadens slut ställs drygt 20 avgångar in av denna anledning enligt dagens information på deras hemsida.

Intresseorganisationen Vi Resenärer har genomfört en rundringning till ett antal av Sveriges övriga tågbolag. Så här redovisar organisationen resultatet av den egna undersökningen:

Tågkompaniet har just nu inga stora problem om man undantar dieseldriften på Västerdalsbanan. För trafiken i Bergslagen från Mjölby i söder till Mora i norr finns just nu två tåg i reserv, medan man inte har någon reserv i X-trafiken där ett tåg tas in för hjulsvarvning i natt, vilket kan påverka en kvällstur.

Arlanda Express har haft vissa problem under december men inga långa driftsstopp. VD Per Thorstensson framhåller att kunderna ställer mycket hårda krav på att trafiken ska fungera.

Øresundståg kör på grund av vädret enligt reducerad tidtabell. Det betyder att den utökning av trafiken som var planerad att ske när Citytunneln öppnades ännu inte kommit igång. Man börjar nu få vissa fordonsproblem.

Veolia Transport AB har i trafiken mellan Malmö och Stockholm ställt in två avgångar under december, då ett tåg frös fast i Stockholm. I övrigt rullar det på även om resenärerna inte alltid får den vagn de har reserverat plats i. Trafiken mellan Malmö och Storlien har inte haft några problem.

Med utgångspunkt i den egna undersökningen anser intresseorganisatioen Vi Resenärer ha svaret på vad som är SJ:s problem. Så här sammanfattar organisatioen sin ståndpunkt:

De stora tågproblemen är således samlade hos regeringen. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är ansvarig för Trafikverket och finansmarknadsminister Peter Norman för SJ AB. Han är således tillsammans med SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn ytterst ansvarig för dagens situation på en stor del av landets järnvägar. Det är det angeläget att man hittar en snabb lösning på nuvarande problem och en sådan är att se till att järnvägsmarknaden får tillräckligt med fungerande fordon. Det går betydligt snabbare att få upp nya tåg på spåren än att få nya spår byggda.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Klimatdebatten gynnar bussresan

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

"Res klimatsmart i turistbuss"

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Nyhetsbrev

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Arkiv

Rekordökning för bussarna

Lockar förare med elbussar

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Gratis privatfärja i Stockholm

28 juni var det premiär för en ny färjelinje till och från Djurgården i Stockholm - ett antal aktörer på Djurgården ligger bakom den helt privatfinansierade trafiken.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

Loka Brunn har uppdaterats

Radison blir Scandic i Stavanger

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Inlandsbanan fick ny styrelse

1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

SJ lanserar tågluffarkort

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Plus

Fem snabba frågor...

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123