23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dags igen för UL-upphandling

Det är hög tid att skriva ihop anbud för den som vill vara med i UL:s nya regionbussupphandling. Senast den 13 januari klockan 16.30 ska anbuden ha lämnats in till huvudkontoret i Uppsala.

Tiden närmar sig för Upplands Lokaltrafik, UL, som än en gång annonserat ut sin upphandling av regionbusstrafiken i Upplands län. Det är samma trafik som ska upphandlas nu som förra gången det begav sig, men nu är villkoren tydligare, enligt UL.

Om allt hade gått enligt planerna skulle det ha varit trafikstart på UL:s regionbusstrafik i juni 2011. Men på grund av den informationsläcka som inträffade i somras fick hela upphandlingen tas om från början. Redan dessförinnan hade upphandlingen överklagats av Busslink/Keolis Sverige som först låg lägst men senare blev akterseglade när UL ville ha in kompletteringar. Kompletteringarna var en följd av att UL:s ägare ändrat sitt direktiv och skjutit till mer pengar till kollektivtrafiken (se faktarutan nedan där turerna i korthet finns i kronologisk ordning).

I maj 2010 fanns tre anbudsgivare, Busslink/Keolis Sverige, Nobina och KR Trafik. Även denna upphandling baserades uteslutande på tydliga skallkrav i kombination med priset, enligt

Malte Burwick

, vd för UL och ytterst ansvarig för upphandlingen.

– Där gjorde vi möjligen ett litet misstag, vi kunde tydligare ha beskrivit affärsmodellen – vad som är viktigt att tänka på för att trafiken och samspelet mellan parterna ska ha goda förutsättningar att fungera väl. Dock hade jag aldrig trott att någon skulle tycka det var möjligt att lägga ett bud på det sättet som Busslink gjorde: Busslink skulle vara huvudentreprenör med ytterligare 13 underleverantörer. Busslink skulle köra hälften av trafiken själva medan den andra hälften skulle utföras av de 13 underleverantörerna. Detta var svårt att acceptera - upplägget var mycket svårförenligt med aktuell affärsmodell, säger Malte Burwick.

Hela intervjun med Malte Burwick finns i TRAFIKFORUM nr 10, 2010 som utkom dagarna före jul. Samtliga bolag som varit inblandade i UL:s havererade upphandling har fått läsa intervjun. Så här kommenterar de tidningsartikeln och annat omkring UL:s gamla och nya upphandling:

– Vi kommenterar inte det som UL:s vd säger i artikeln utan avvaktar den rättsliga process som vi är inne i och som vi noga följer. I övrigt har vår vd Anders Lundström tidigare framfört vår uppfattning, mer finns inte att tillägga, säger

Helena Reinhagen

, kommunikationsdirektör på Keolis Sverige.

– Detta en av de mest sakliga och korrekta artiklar som skrivits om hela den här affären. Bra att tanken som UL hade för avsikt att genomföra kom fram. Vi tycker artikeln återger saken på det sätt som vi ser det, säger

Linda Sahlén

, vd för KR Trafik.

Det känns givetvis bittert för KR Trafik som vunnit trafiken att bli av med den igen på grund av en informationsläcka mellan andra budgivare på trafikpaketet, medger Linda Sahlén. KR Trafik överklagade att upphandlingen skulle göras om med motivationen att bolaget hade vunnit budgivningen enligt alla regler, men så blev det alltså inte. Förvaltningsrätten beslutade att upphandlingen måste göras om.

KR Trafik överväger också att lämna in skadeståndskrav för att man blev av med sitt kontrakt. Beslutet om den saken kommer i dagarna, enligt Linda Sahlén.

– Huruvida vi kommer att vara med i den nya upphandlingen är inte heller något jag kan ge besked om nu. Det är dock mycket olyckligt att vi fått lägga ner så mycket tid och arbete på den förra upphandlingen som vi faktist vann. Nu vet ju alla vilken prisnivå vi ligger på vilket är olyckligt. Vi får se hur det blir med den nya upphandlingen, säger Linda Sahlén.

Nobina, som fick informationen om Busslink/Keolis Sverige bud via läckan inom UL och som dessutom vann det mesta av tilläggstrafiken i avvaktan på det att den nya upphandlingen ska bli klar säger inte mycket:

– Jag ser inget skäl till att kommentera det som Malte framför, vi koncentrerar oss på att fullfölja våra åtaganden åt UL och ser fram emot att ta del av anbudshandlingarna i kommande upphandling, säger

Henrik Dagnäs

, marknadsdirektör och vice vd för Nobina.

FAKTA/Detta har hänt under UL:s upphandling
Mars 2009

Inriktning för Upphandlingen beslutas

December 2009

Upphandlingen annonseras

7 Maj 2010

Anbuden inkommer

31 maj 2010

UL erbjuder möjlighet att inkomma med justerade bud efter att ägarna ändrat förutsättningarna

Juni 2010

KR Trafik tilldelas avtalet

Juni 2010

Busslink överklagar tilldelningsbeslutet

Augusti 2010

Informationsläcka bekräftas inom UL

Augusti 2010

UL avbryter pågående upphandling på grund av läckan och vill börja om med en ny upphandling

Augusti 2010

KR Trafik och Busslink överklagar UL:s begäran om att avbryta förhandlingen

Oktober 2010

UL beslutar att en eventuell ny upphandling ska genomföras med samma inriktning som tidigare med förbättrat förfrågningsunderlag

November 2010

Förvaltningsrätten avvisar UL:s begäran om att avbryta upphandlingen, och beslutar att upphandlingen ska göras om.

December 2010

Den nya upphandlingen av regionbusstrafiken annonseras ut i Allego.

13 januari 2010

Anbuden till den nya upphandlingen ska lämnas in.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04