Det var 2 januari som ett X2000-tåg skulle backa in på Malmö central. Av okänd anledning backade tåget för långt och stoppades först av den betongbuffert som finns där spåret tar slut. Flera av tågsättets vagnar demolerades svår men dessbättre fanns inga passagerare ombord. Den ende som skadades lindrigt var tågföraren.
Enligt vittnesuppgifter bromsade aldrig tåget utan fortsatta att backa in på stationen i cirka 35-40 km/h tills betongen satte stopp för vidare framfart. Det finns ingen automatik på Malmö central, allt hänger på föraren och av någon anledning skedde ett missförstånd, tror Trafikverket.
Tågsättet fick omfattande skador och blockerade dessutom trafiken och verksamheten vid Malmö central. Och inte blev det bättre när tåget som skulle bärga det havererade tåget spårade ut inne på tågstationen. Vid lunchtid 4 januari hade dock allt bråte forslats bort från spårområdet och efter tillsyn av själva spåren kunde Trafikverket släppa på tågtrafiken för fullt igen.