23948sdkhjf

UL-läckan kan bli rekorddyr

Keolis Sverige kräver ett skadestånd på en 245 miljoner kronor av UL för att trafikhuvudmannen läckte hemlig information till en konkurrent som krigade om regionbusstrafiken i Uppland. 
Den havererade UL-upphandlingen av regionbusstrafiken 2010 får nu sitt första rättsliga efterspel: Keolis Sverige har lämnat in sitt skadeståndskrav för att information om deras anbud läckte till en av konkurrenterna, Nobina via en högt uppsatt tjänsteman inom UL:s operativa ledning. Bussoperatörens skadeståndskrav är rekordstort i kollektivtrafiksammanhang, 245 miljoner kronor, och det har nu lämnats in.

Informationen som läckte var sekretessbelagd och innehöll alla detaljer om Keolis Sveriges bud – dåvarande Busslink. Busslink hade vunnit den ursprungliga upphandlingen men efter nytt ägardirektiv för UL skedde en andra budomgång eftersom förutsättningarna ändrats. Det var i det läget informationen läckte till Nobina men inte till KR Trafik som vann upphandlingen.

KR Trafik å sin sida överväger också att begära skadestånd, bussbolaget vann andra omgången men blev av med kontraktet när Förvaltningsrätten beslutade att hela upphandlingen måste göras om. Men ännu har KR Trafik inte lämnat in någon skadeståndsansökan.

Skulle det rekordstora skadeståndet till Keolos Sverige verkligen utdömas hamnar UL i en svår sits om inte ägarna griper in och täcker upp genom skattemedel. Utan ägarpengar blir det till att genomföra nedskärningar i trafiken eller att ta till rejält höjda biljettpriser. Något som i så fall skulle slå hårt mot hela kollektivtrafikutvecklingen i Uppland. Men ur historiskt perspektiv finns skäl att anta att skadeståndsnivån blir betydligt lägre än vad den förfördelade parten kräver, det visar den rättsliga statistiken.

Men även utan eventuella skadestånd har läckan hos UL redan kostat pengar, runt 50 miljoner kronor, eftersom den aktuella trafiken fick klaras genom tillfälliga korttidsupphandlingar i väntan på den nya upphandlingen. Där har Nobina dragit det längsta strået och kör merparten av regiontrafiken fram till den nya upphandlingens trafikstart i juni 2012, ett år senare än det var tänkt.

FAKTA/Skadeståndskravet
Upphandlingen av regionbusstrafiken i Uppland hade ett totalvärde på 3,6 miljarder kronor. Den beräknade handelsvinsten på den summan skulle ha landat på 245 miljoner kronor, enligt Keolis beräkningar. Och därför har skadeståndskravet hamnat på det beloppet enligt bussbolaget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125