23948sdkhjf

Dags för ny kollektivtrafiklag

Den nya kollektivtrafiklagen börjar gälla 1 januari 2012. Om hur den nya verkligheten kommer se ut diskuterar branschen på Transportforum i Linköping 13 januari.
Vill du boka sittplats på morgonbussen och få en kopp kaffe när du kliver på? Eller kunna välja mellan två olika tågbolag när du ska resa hem? Eller kanske förboka plats i taxin som kör sista turen från busshållplatsen till din bostad? 2012 omregleras stora delar marknaden för svensk kollektivtrafik. Fler aktörer får möjlighet att ta fram nya tjänster för dagens och morgondagens resenärer. Tjänster som kan anpassas efter olika målgrupper, lokala behov eller utgöra kombinationer av turisttrafik och lokal trafik.

Den nya kollektivtrafiklagen, som börjar gälla 1 januari 2012, har gjorts med resenären i centrum. På Transportforum i Linköping den 13 januari presenterar en enad bransch sitt arbete för att förnya kollektivtrafiken. Under session 42 presenteras en ny doktorsavhandling under rubriken ”Omreglerade marknader för kollektivtrafik – teori och praktik” samt de kommande trafikförsörjningsprogrammen som varje region ska ta fram. Dessutom presenterar ResenärsForum tre nya undersökningar, en om politikernas inställning till kollektivtrafiken, en undersökning om varför resenärer slutar åka kollektivt, samt en undersökning om hur resenärerna blir bemötta i kollektivtrafiken.

Processen kring den nya lagstiftningen för den omreglerade marknaden för tåg och buss har skett mot bakgrund av beslut i EU och i olika steg för de olika transportslagen. Parallellt har branschen själv agerat för förnyelse av dagens strukturer, i syfte att få fler människor att ställa den egna bilen och välja att resa kollektivt. I början av 2008 presenterade en enad kollektivtrafikbransch sin ambition för Näringsdepartementet att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel. I denna ”Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik” ingår Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR), Branschföreningen Tågoperatörerna, Svenska Taxiförbundet och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). 2010 tillkom även Trafikverket. Fördubblingsprojektets vision innebär att många fler ska se kollektivtrafiken som en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle.

Hur branschens egen resa skett och hur Sverige ser ut nu, inför en ökad avreglering av persontrafiken presenteras under session 42 på transportbranschens stora forsknings- och utvecklingskonferens Transportforum 2011, torsdagen den 13 januari, klockan 08.30-10.30 i Crusellhallen, Linköping Konsert & Kongress.

FAKTA/Om nya kollektivtrafiklagen på Tranpsortcentrum
* 08.30 Anna Grönlund, förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund ”Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik – en resa i tiden”.
* 08.40 Omreglerade marknader för kollektivtrafik – teori och praktik. Gunnar Alexandersson, Handelshögskolan i Stockholm
* 09.10 De nya trafikförsörjningsprogrammen – strategisk plattform för nästa generations kollektivtrafik. Håkan Bergkvist, Svensk Kollektivtrafik.
* 09.40 Vad tycker resenärerna? Nya fakta från ResenärsForum. Gunnel Färm, ResenärsForum.
* 10.00-10.30 Panelreflektioner. Styrgruppen för Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078