23948sdkhjf

KR Trafik stämmer UL

Nu har även KR Trafik stämt UL för de skador bolaget lidit av den havererade regionbussupphandlingen 2010. Bussbolaget vill ha ersättning för sitt arbete med upphandlingen, 1,2 miljoner kronor.
För en vecka sedan stod det klart att Busslink – numera Keolis Sverige – lämnat in ett rekordstort skadeståndskrav mot Upplands Lokaltrafik, UL. Busslink vill ha 245 miljoner kronor vilket är hela den handelsvinst bolaget skulle ha tjänat in om de vunnit regionbusstrafiken under alla de år kontraktet omfattade. Och vunnit, det har Busslink hela tiden hävdat att bolaget gjort eftersom deras bud var lägst i den första upphandlingsomgången.

UL begärde dock in förnyade bud efter att ägardirektivet ändrats för UL:s hela verksamhet: ägarna beslutade nämligen att ansluta sig till det fördubblingsmål som branschen strävar efter, fördubbling av antalet kollektivresor till 2020. Något som KR Trafik tog stor hänsyn till och sänkte sitt bud så mycket att det bolaget vann i den avslutande upphandlingsomgången.

Busslink överklagade upphandlingen när det stod klart att KR Trafik vunnit. Men den stora katastrofen var när det uppdagades att en tjänsteman inom UL:s högsta ledning läckt information om nivån på Busslinks bud. Men inte till KR Trafik utan till den tredje budgivaren på den uppländska regionbusstrafiken: Nobina.

– Vi hade lagt ner ett enormt arbete på den här upphandlingen, det kostade hårt på vår lilla organisation. Det vi vill ha ersättning för är just det arbete vi fick lov att lägga ner och som ju ledde till att vi vann upphandlingen. På grund av faktorer som inte hade med oss att göra förlorade vi sedan kontraktet, därför vill vi ha ersättning för nedlagt arbete, säger Linda Sahlén , vd för KR Trafik.

I sin stämningsansäkan kräver KR Trafik en ersättning för det förspillda arbetet om 1 243 800 kronor och dessutom lagstadgad ränta enligt räntelagen.

Nobina, som oförskyllt fick ta del av Busslinks bud i andra upphandlingsomgången, är nu det enda av de tre bolagen som inte lämnat in något skadeståndskrav mot UL. Ironiskt nog hade de ingen hjälp av läckan, bolaget hade ändå inte vunnit trafiken. Men nu kör Nobina merparten av interimstrafiken fram till dess att den nya, nu pågående, upphandlingen av regionbusstrafiken är avklarad.

Nobina har tidigare inte sagt något om huruvida det blir någon stämningsansökan mot UL eller inte. Vad säger ni i dag?

– Ingen skillnad mot tidigare, vi fokuserar på att leverera en bra tjänst till UL inom ramen för nuvarande uppdrag och ser fram emot att ta del av kommande upphandlingsunderlag, säger Henrik Dagnäs , vice vd Nobina.

Vad säger UL om KR Trafiks stämningsansökan?

– Rent allmänt kan jag säga att de anspråk KR Trafik riktar mot oss är på en mer rimlig nivå. Men det innebär inte att UL accepterar deras anspråk, nu ska vi utreda saken närmare, säger Malte Burwick , vd UL.

När det gäller Busslinks anspråk är UL:s syn en annan: Anspråket tillbakavisades omgående och trafikhuvudmannens uppfattning är att kravet på 445 miljoner kronor är helt orimligt.

Sedan 13 januari arbetar UL:s ledning med de inkomna intresseanmälningarna som lämnats in inför den nya upphandlingen av regionbusstrafiken. Genomgången av dessa pågår för fullt. Enligt Malte Burwick är tidsplanen att tilldelningsbeslutet för nya regionbusstrafiken ska kunna meddelas under våren. Trafikstarten är planerad till juni 2012, ett år senare än avsett.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063