Mötesvolymen ökade med 37 procent 2010 jämfört med 2011, och oktober 2010 gick till historien som Svenska Mötens största mötesmånad hittills.
Det innebäratt företaget även infriat målet att överträffa 2008 års siffror, med råge. Mötesindustrin är att betrakta som en konjunkturbarometer – en allmän konjunkturförbättring resulterar direkt i ökning i möten och mötesbokningar.
Inledningsvis var 2010 osäker efter ett tufft 2009, men vändningen var tydlig i andra kvartalet.
– Efteren svag inledning kom högtrycket i andra kvartalet och sedan har bokningarna fortsatt att öka, säger
Johan Fägerblad, vd för Svenska Möten.
– I december 2010 ökade antal nya inkomna affärer 66 procent jämfört med december 2009. Förklaringarna till ökningen är tre: urstark tillväxt i den svenska ekonomin, ökat behov av möten och nya stora kunder till Svenska Möten.
Under årethar Svenska Möten knutit till sig bland annat Skanska, Axfood och ICA Sverige som avtalskunder, och stora befintliga avtalskunder som Skattemyndigheten och Kronofogden har förlängt avtalen.
Totalt har Svenska Möten ett 40-tal avtalskunder som är stora företag, myndigheter och organisationer. Åt avtalskunderna sköter Svenska Möten all hantering av möten inklusive fakturering.
– Vår strategiatt vara en mötespartner som professionellt tar helhetsansvar för företagens möteshantering har visat sig vara efterfrågat, säger Johan Fägerblad.
– Förutom avtalskunderna har vi ett stort antal kunder som använder sig av oss och vår möteskompetens vid enskilda bokningar. Med högkonjunktur och 2010 års fantastiska resultat i ryggen går vi mycket starka in i 2011.
/KL