23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dieselvagn i tågmuseum

Den museala fordonssamlingen i Sveriges Järnvägsmuseums samlingar i Gävle har fått ett nytillskott som i sammanhanget kan betraktas som modernt. Inköpet av en dieselvagn av typen Y1 är ett led i museets viktiga arbete att bevara nutiden för framtiden.

I slutet av 70-talet beställde dåvarande Statens Järnvägar 100 stycken nya dieselmotorvagnar av typen Y1 från Fiat i Italien. Dessa motorvagnar var tänkta att ersätta den tidigare generationen rälsbussar som hade använts sedan 1950-talet.

Y1:orna

kom att användas på i princip alla banor som inte var elektrifierade, och motorvagnstypen håller nu på att ersättas av nästa generation tåg.

– Vi är väldigt glada att nu ha ett fordon av typen Y1 1343 i Sveriges Järnvägsmuseums samlingar i Gävle, säger

Henrik Reuterdahl

, chef Publik & Trafik på Trafikverket Sveriges Järnvägsmuseum Gävle och Ängelholm.

– Denna motorvagn

var den sista i Sverige med Fiat-motorer och originalinredning. Alla andra är ombyggda.

Motorvagnen har tidigare tillhört Inlandsbanan AB. Motorvagnstypen har varit den allenarådande på Inlandsbanan de senaste 30 åren.

/KL

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web02