23948sdkhjf

MP: Förbifarten bromsar kollektivtrafik

”Bra att Kollektivtrafikant Stockholm lyfter på locket på DN Debatt, när det gäller bristerna för kollektivtrafiken på Förbifart Stockholm.” Det skriver Miljöpartiet de Gröna i ett pressmeddelande.
Det är ingen nyhet för Miljöpartiet att varken spår eller bussar planerats på ett smart sätt, eftersom Förbifarten aldrig var tänkt för kollektivtrafiken.

– Det var under Stockholmsförhandlingarna som Miljöpartiets kritik blev så stor att landshövdingen kände sig tvungen att beordra Trafikverket att lägga in kollektivtrafik i projektet, säger Yvonne Blombäck , talesperson i trafikfrågor för Miljöpartiet de Gröna i Stockholms läns landsting.

– Jag satt med i förhandlingsrummet och såg bekymrade pannor på de tjänstemän som redan då insåg sitt omöjliga uppdrag.

En motorvägstunnel som till stora delar går 60 meter under marken kräver hisschakt för att en hållplats ska nå gatunivån, eller väldigt långa ramper.

Väl uppe i dagsljuset ansluter vägen till gigantiska trafikplatser, långt från tätbebyggelse utan anslutning till angränsande bytespunkter.

– En dyr , gammaldags bilstadslösning, som projekterades på 1970-talet. Hur kan så många partier fortfarande hävda att det är en bra lösning för 2000-talets behov? Det kan bara handla om en sak - prestige, säger Yvonne Blombäck.

”Det är dags att klä av kejsarens nya kläder – Förbifart Stockholm kommer att leda till mer trängsel, stora barriäreffekter i grönområden, ökade koldioxidutsläpp och minskad andel kollektivtrafik”, skriver Miljöpartiet.

– Stoppa nu , medan tid är. Se till att i stället bygga ut kollektivtrafiken så vi slipper stå och trängas i överfulla tåg och bussar. 500 miljoner kronor i 30 år ger många mil spår – bara 2 mil motorväg, säger Yvonne Blombäck.

/KL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078