Samtrans har i samarbete med TimMer Reklambyrå tagit fram en ny grafisk profil där man har arbetat fram en ny logotyp och nya färger som stärker Samtrans varumärke. Det karaktäristiska ”Samtrans-S:et” finns kvar i logotypens mitt och gör att den tidigare logotypen och den nya möter varandra.
Alla nya fordon som beställs skall vara silvergrå metallic och profileras med den nya dekoren och den nya logotypen. Dekoren är en detalj ur den nya logotypen som har fått varmare färger och ett modernare utseende med ett nytt typsnitt
– Samtrans har sedan starten 1989 haft samma logotyp och vi vill nu visa att vi är redo att möta framtidens resenärer med ett modernare och mer samtida utseende. De nya, varmare färgerna i vårt grafiska uttryck gör att våra fordon och förare blir mycket lättare att känna igen på gator och torg samtidigt som de speglar den värme och omtanke vi hela tiden strävar efter att ge våra resenärer, säger
, vd för Samtrans.
Arbetet med att successivt byta profil på fordonen har redan börjat och under en övergångsperiod kommer både den tidigare och den nya profilen att synas ute på stan. Arbetet sträcker sig också över hemsidor, intranät, kontorsmaterial och trycksaker.
– Känns mycket fräscht och up to date, säger
Sverker Littorin, Samtrans styrelseordförande.