Forskarna har samarbetat med fyra stora medieföretag i Sverige för att identifiera drivkrafter och hinder för videomöten.
– Vi kundesnabbt konstatera att videomöten ersätter affärsresor först och främst för att spara tid och pengar, säger
Minna Räsänen, en av forskarna på Centre for Sustainable Communications (CESC) vid KTH.
Miljön är mindre viktig när företagen väljer mellan affärsresa eller videomöte, trots att många riktlinjer lyfter fram just miljön som huvudargument.
, mindre påtagliga faktorer som avgör valet är ofta individuella. Det kan handla om anställdas rädsla för krånglande teknik eller obekväma situationer när kameror, headsets och annan utrustning ska hanteras.
Ett genomtänkt val av möteslokal är också viktigt.
– Det kan varaett misstag att placera videokonferensutrustningen i den mest populära möteslokalen. Då konkurrerar videomöten med vanliga fysiska möten om lokalutrymme, säger Minna Räsänen.
Det är effektivt, både ekonomiskt och miljömässigt, om videokonferensutrustningen placeras i lokaler som är tillgängliga och bokningsbara för många anställda. Då ökar chansen att videokonferenserna ökar i antal och att inköpet av utrustningen blir lönsamt, samt att fler resor ersätts i praktiken.
/KL