Det skriver Jenny Kiderud i nyhetsbrevet Gotland.net.
Trots attMedeltidsveckan är ett av Gotlands i särklass största och mest besökta evenemang har evenemanget svårt att få ekonomin att gå ihop. Av de omkring 175 miljoner kronor som veckan omsätter varje år tillfaller bara en bråkdel arrangören, medan bland annat handeln och turistnäringen tjänar desto mer.
I år har stiftelsen dessutom förlorat kommunalt bidrag för en heltidsanställd och 400 000 kronor i sponsorbidrag från Svenska Spel.
För att tryggaMedeltidsveckans framtid och få fler företag som tjänar pengar på veckan att också vara med och betala en slant för arrangemanget bjöd Stiftelsen Medeltidsveckan in gotländska företagare till ett välbesökt informationsmöte.
Veckan behöver få in ytterligare mellan 800 000 och 1 miljon kronor för att fortsätta.
– För att lösade ekonomiska problemen har vi tagit fram ett koncept som bygger på att många företag som känner att de själva tjänar pengar på Medeltidsveckan, eller bara är måna om att den ska finnas kvar, kan vara med och bidra med en liten summa. Vi har slopat begreppet sponsorer, och talar istället om beskyddare, säger
Julia Bendelinpå OSS Reklambyrå som höll i mötet.
I korthet går konceptet ut på att Medeltidsveckan 2011 delas upp i 183 timmar, där varje timme är till salu. Att köpa en ospecificerad timme kostar 1 000 kronor, medan en specifik timme kostar 5 000 kronor. Den allra första timmen auktioneras ut på Tradera.
Köparen fårett beskyddarbevis att sätta upp på väggen, ett digitalt beskyddarsigill som man kan använda i sin egen marknadsföring och exponering i tidsschemat, som bland annat läggs ut på Medeltidsveckans hemsida och visas på marknaden.
För företag som har en lite större slant att bidra med säljs beskyddarpaket, där bland annat 20 biljetter till sommarens Tornerspel ingår, för 10.000 kronor.
Innan mötet var slutvar Medeltidsveckans första dagar redan intecknade. Clarion Hotel Wisby, Gotlands Museum, Lummelundagrottan, Restaurang Nunnan, Gotlandsbolaget och Kränku var bara några av de många företag som genast nappade på erbjudandet.
/KL