23948sdkhjf

Ny chef inom Värmlandstrafik

David Johansson blir ny chef för Värmlandstrafiks marknads- och informationsarbete. Han efterträder Sven-Ove Svensson och tillträder den 1 mars.
Värmlandstrafik omorganiserar sitt marknads- och informationsarbete. Från och med den 1 mars är David Johansson marknadschef, med ansvar för försäljning, marknadsföring och information. Han blir också chef för marknadsavdelningen med tre medarbetare, förutom honom själv.

Sven-Ove Svensson, som nu är informationschef, blir presschef, med ansvar för presstjänst och ägarinformation. Han ska också arbeta med texter till årsberättelser och liknande och med webbplatsen www.varmlandstrafik.se. Sven-Ove placeras i staben, direkt under vd Lars Bull.

– Det är en väldigt spännande och rolig utmaning att vara med och utveckla Värmlandstrafikstrafiks marknadsarbete. Det känns extra inspirerade att få jobba inom kollektivtrafiken som berör så många människor, både nationellt och inom länet, säger David Johansson .

Kraftig satsning
Under de senaste åren har Värmlandstrafik satsat kraftigt på marknads- och informationsarbetet, som fick en egen avdelning inom företaget 2005. Några nya inslag genom åren har varit införandet av tidtabeller och reseplanerare i mobilen, sms-biljetter för både tätorter och för hela länet, internet ombord på många bussar och tåg och en ny modern webbplats med reseplanerare, kundärendehanteringsprogram och ett öppet forum där trafikfrågorna diskuteras.

Samtidigt har försäljningsorganisationen byggts ut till ett 40-tal återförsäljare och ett tiotal försäljare av Värmlandstrafiks värdecheckar. Tidtabeller och andra trycksaker har fått ny grafisk profil. I slutet av 2010 inleddes en omfattande kampanj med direktmarknadsföring av den värmländska kollektivtrafiken. Just nu testar man ett nytt biljettmaskinsystem i Kristinehamn och hoppas kunna införa det i hela länet under året, om testet går bra.

Vill fördubbla resandet
David Johansson har studerat medie- och kommunikationsvetenskap med fokus på ekonomi och marknadsföring vid Karlstad universitet. Därefter har han arbetat som webbproducent på Räddningsverket, med bland annat skolmaterial och information om internationella insatser. Han rekryterades till Värmlandstrafik i april 2009. Hans huvuduppgift har varit att arbeta med webbplatsen och sociala medier.

– Vi gör den här förändringen på Sven-Oves förslag och omorganisationen har skett i samråd med honom och David. Nu får vi en tydligare organisation, med starkare betoning på marknadsföring och försäljning. Det behövs om vi ska kunna få fler resenärer och nå vårt mål, som är att fördubbla det kollektiva resandet, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078