23948sdkhjf

Sprängvarning via telefon

Alla som bor eller arbetar ovanför sprängningarna för Citybanan i Stockholms undre värld kan bli förvarnade via telefon. Drygt 1 200 använder redan tjänsten.
Trettio minuter innan sprängningar för Citybanan sker kan alla som bor eller arbetar inom en radie av 200 meter från Citybanans arbetsområde få ett automatiskt telefonsamtal som förvarnar om sprängningen. Tjänsten har snabbt blivit populär. Idag har den 1 237 användare och används 10-15 gånger varje dag i någon av de delar av Stockholm där sprängningsarbetet pågår.

– Vad jag känner till så är det helt unikt att både företag och boende kan få telefonsamtal som förvarnar om sprängningar. Eftersom byggandet av Citybanan är ett så stort projekt var det enormt viktigt för oss att alla som bor eller arbetar i området är positiva och informerade om vad som händer, säger Eva Rådmark Herrder som är informationschef för Citybanan.

Idag är hela området där man spränger för Citybanan – från Söder, via Riddarholmen, T-centralen, Norra Bantorget, Odenplan – indelad i mindre områden. Lösningen bygger på att entreprenören som är ute på fältet och jobbar med sprängarbeten enkelt kan utlösa varningssamtalen antingen via webben eller genom att ringa in på ett speciellt telefonnummer. I och med att berörda områden är indelade i zoner som Trafikverket går in och aktiverar/inaktiverar varefter sprängarbetena förflyttas, behöver aldrig entreprenören tänka på vem som skall få varningen utan bara att den skall iväg när det är dags att spränga.

– Det här är ett sätt att visa att vi bryr oss om de boende. Det är också viktigt att alla kan välja att få telefonsamtalet till sin hemtelefon om man vill. Det är när man befinner sig i området som man kan bli störd av sprängningar – om man är någon annanstans är informationen inte intressant, säger Eva Rådmark Herrder.

Det är kommunikationsföretaget Wiraya som ligger bakom tjänsten.

– Det är spännande att få vara med i ett så historiskt projekt som byggandet av Citybanan är. Det här är första gången som vi bygger den här typen av tjänst, säger Micha Gottfarb på Wiraya.

Wiraya som har byggt Trafikverkets produkt är idag ensamt i Sverige om att hjälpa företag att kommunicera via sms och förinspelade röstsamtal från en och samma webbplattform. Inom kort kommer tjänsten att utökas till post och e-post.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063