Slutklantat vid spåren
Trafikverket vill höja utbildningskraven för tunga arbetsredskap i spår. På så sätt kan olyckor som den i Östergötland förhoppningsvis undvikas i framtiden, tror Trafikverket.
Utredningen efter olyckan i Kimstad har visat att kollisionen inträffade eftersom det påkörda arbetsfordonet kanade av rälsen där arbetet pågick mot det intilliggande trafikerade järnvägsspåret. När föraren skulle försöka få upp fordonet på spåret igen körde tåget in i arbetsfordonets grävskopa. Enligt gällande regelverk ska en avstängning av trafiken begäras om ett arbete ska utföras som riskerar att komma alltför nära trafikerade järnvägsspår. Någon sådan begäran hade dock inte gjorts.
– Utredningen har visat att vi måste se över vårt regelverk så att det blir tydligare för våra entreprenörer hur det ska följas och Trafikverket måste samtidigt bli bättre på att kontrollera att reglerna följs, säger Jörgen Niklasson , produktionschef i Trafikverket.
En åtgärd som utredningen föreslår och som nu kommer att utredas vidare är att höja kraven på utbildning för förare av tunga arbetsredskap i spår och införa någon form av förarbevis. I dag finns inte några särskilda krav för förare av tunga arbetsredskap, vilket utredaren har identifierat som en brist.
– Det finns aspekter både när det gäller säkerhet och handhavande som är specifikt för arbetet i spårmiljö och det är därför viktigt att var en som arbetar i spåren också har rätt utbildning. Även om man arbetar med ett arbetsredskap under annans överinseende behöver man dokumenterade kunskaper om de risker som finns vid arbete i spår, säger Jörgen Niklasson.