23948sdkhjf

Bästa hotellkedjorna utsedda

Nordens fem bästa hotellkedjor är lokalt nischade och finns du i Danmark, Finland och Sverige. Det säger 10 000 nordiska affärsresekunder när de ger sina hotellrekommendationer till en vän eller kollega.
Resegeometris oberoende Hotell-undersökning 2011 visar tydligt att det är lokalt nischade hotellkedjor som ger kunderna den bästa hotellupplevelsen.

– De stora hotellkedjorna med verksamhet i alla de nordiska länderna (till exempel Scandic, Hilton, Radisson Blu och Clarion Collection) får inte riktigt lika bra betyg i jämförelse, säger Resegeometris vice vd Jan Borg .

En annan av de största hotellkedjorna i den nordiska regionen är Best Western, som något överraskande till och med får en negativ NPS av sina Nordiska kunder.

– Det här är en allvarlig signal med tanke på NPS starka korrelation med både lojalitet, lönsamhet och tillväxt, fortsätter Jan Borg.

Resegeometri mäter även bakomliggande faktorer till NPS-värdet vilket man, trots att NPS som mätmetod är både vetenskapligt bekräftad och mycket välanvänd i marknadsföringskretsar, bör göra för att förstå dess innebörd.

The Nordic Business Travel Barometer är Resegeometris, sedan 2006, årliga oberoende undersökningskoncept bestående av flera undersökningar och analyser för granskning av den nordiska affärsresemarknaden.

Undersökningarna, som vänder sig till beslutsfattare och affärsresenärer på företag med fler än 50 anställda, genomförs av analysföretaget Resegeometri Nordic AB i samarbete med Quicksearch Sweden AB.

Resegeometris verksamhetsfokus är nordisk reseindustri i ett globalt perspektiv, medan Quicksearch har ett bredare branschoberoende perspektiv med både egen mjukvaruutveckling och metod för genomförande av bland annat kund- och medarbetarundersökningar på ett stort antal svenska företag – så kallad Feedback Management.

/KL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075