Mer stadstrafik i Lidköping
Efter starten av den nya stadstrafiken i Lidköping har resandet ökat med 14 procent. Tillsammans med Lidköping kommun fortsätter nu Västtrafik satsningen på stadstrafiken.
– Målsättningen är att förbättra tillgängligheten, öka turtätheten, korta körtiderna och få en ännu tydligare struktur för resenärerna, säger Camilla Holtet , affärsområdeschef på Västtrafik.
Bort med slingkörningen
Att förändra linjesträckningen är en viktig del i arbetet. Det började med att slingan runt Tofta/ Stenhammar på linje 2 togs bort i slutet av förra året. Under 2011 kommer också sträckorna i Majåker och Margretelund att förändras.
– Som det är idag så går linjerna i slingor. Vi vill få bort slingkörningen och göra det tydligare för resenären. Det ska vara möjligt att kunna gå av på samma hållplats som man stiger på, förklarar Camilla Holtet, affärsområdeschef på Västtrafik.
Som en följd av att linjesträckningen ändras ökar också turtätheten och efter tidtabellskiftet i december kommer det att bli 20-minutertrafik även på linje 1. Att jämföra med idag då det är 30-minutertrafik. Dessutom arbetar Lidköpings kommun med att ändra detaljplanen för att göra en förändring av sträckningen för linje 2 för att förbättra tillgängligheten i Tofta.
Nya hållplatser
Så snart vädret tillåter kommer arbetet med att bygga nya hållplatser påbörjas.
– Vi börjar med hållplatserna vid Sköldmögatan/Korngatan på linje 2 och under året fortsätter ombyggnaden av hållplatser i Majåker, Margretelund och Lidåkersområdet. Vår förhoppning är att få färdigt hållplatserna till oktober månad för att den nya linjesträckningen ska börja gälla vid tidtabellskiftet i december, säger Tora Gustafsson , trafikchef i Lidköpings kommun.