23948sdkhjf

Ledsagarsatsning i väst

Västtrafik har fördubblat ledsagarservicen från 1 mars – nu finns den på ytterligare 38 platser. På sikt räknar Västtrafik med att alla större knutpunkter i Västra Götaland ska ha ledsagarservice.
I en andra utbyggnadsetapp utökas den uppskattade ledsagarservicen med ytterligare 38 platser. Servicen är till för alla som behöver hjälp att byta mellan olika linjer. Det innebär att en ledsagare, som oftast är en taxiförare, möter vid bussen, spårvagnen eller tåget och följer resenären till nästa anslutning för vidare resa.

– Både vi och våra resenärer har mycket goda erfarenheter av ledsagarservicen. Nu tar vi nästa steg och utökar till 65 platser. Vi prioriterar i första hand alla knutpunkter som är eller ska bli helt tillgänglighetsanpassade. Nu har vi inkluderat hälften av dem i ledsagarservicen, säger, Nicke Ehk, projektledare på Västtrafik.

Resenären avgör själv
Ledsagarservicen erbjuds vid byten där Västtrafik sköter trafiken för någon del av resan.
Den finns på ett antal stationer och terminaler och är tillgänglig under den tid som stationen eller terminalen trafikeras.
Det är resenären själv som avgör behovet av ledsagarservice.

– En del tror att ledsagarservicen enbart är till för äldre eller personer med funktionshinder. Men den är öppen för alla som vill ha hjälp med byten. Dessutom kan man säga att den är gratis eftersom servicen ingår i det vanliga priset för resan, säger Nicke Ehk.

Måste beställas
Beställningarna görs på Västtrafiks beställningscentral. Man måste beställa minst två timmar före ledsagningstillfället och man kan beställa ledsagningen redan två veckor i förväg. Västtrafiks styrelse har beslutat att resenärerna ska erbjudas ledsagarservice på alla byteshållplatser vilket innebär alla större knutpunkter, exempelvis alla stationer och terminaler.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094