Ledsagarsatsning i väst
Västtrafik har fördubblat ledsagarservicen från 1 mars – nu finns den på ytterligare 38 platser. På sikt räknar Västtrafik med att alla större knutpunkter i Västra Götaland ska ha ledsagarservice.
– Både vi och våra resenärer har mycket goda erfarenheter av ledsagarservicen. Nu tar vi nästa steg och utökar till 65 platser. Vi prioriterar i första hand alla knutpunkter som är eller ska bli helt tillgänglighetsanpassade. Nu har vi inkluderat hälften av dem i ledsagarservicen, säger, Nicke Ehk, projektledare på Västtrafik.
Resenären avgör själv
Ledsagarservicen erbjuds vid byten där Västtrafik sköter trafiken för någon del av resan.
Den finns på ett antal stationer och terminaler och är tillgänglig under den tid som stationen eller terminalen trafikeras.
Det är resenären själv som avgör behovet av ledsagarservice.
– En del tror att ledsagarservicen enbart är till för äldre eller personer med funktionshinder. Men den är öppen för alla som vill ha hjälp med byten. Dessutom kan man säga att den är gratis eftersom servicen ingår i det vanliga priset för resan, säger Nicke Ehk.
Måste beställas
Beställningarna görs på Västtrafiks beställningscentral. Man måste beställa minst två timmar före ledsagningstillfället och man kan beställa ledsagningen redan två veckor i förväg. Västtrafiks styrelse har beslutat att resenärerna ska erbjudas ledsagarservice på alla byteshållplatser vilket innebär alla större knutpunkter, exempelvis alla stationer och terminaler.