Om kvalitetsbristerna hos Veolia Transport AB inte åtgärdas på ett tillfredsställande sätt är nästa steg en uppsägning av avtalet, enligt Västtrafik.
– Vi anser att Veolia gjort sig skyldiga till en rad avtalsbrott som har förorsakat våra resenärer besvär och obehag i form av framför allt inställda turer och att fordon med körförbud har använts. Alla måste kunna känna sig trygga att resa med Västtrafik, säger
, vd på Västtrafik.
Västtrafik lämnade vid ett möte på måndagskvällen en muntlig varning till Veolia Transports högsta ledning. Den muntliga varningen kommer att följas av en skriftlig varning, vilket juridiskt sett är steget före en uppsägning av avtalet. Samtidigt görs också förberedelser för en ny upphandling, så att den kan starta direkt om så skulle behövas.
– Veolia Transport levererar inte den kvalitet som de har lovat och som vi kräver i vårt gemensamma avtal. Därför ser vi ingen annan utväg än att varna företaget skriftligen. Efter den skriftliga varningen har Veolia Transport 30 dagar på sig att åtgärda de kvalitetsbrister som vi har pekat ut. Sedan ska vi kontrollera att de har rättat till bristerna, säger
, chef för Trafikenheten på Västtrafik.