Eltaxin är här
Sveriges första eltaxi lanseras genom ett samarbete mellan Taxi 020, Mitsubishi, Scandic och Swedavia. Eltaxin ska trafikera Arlanda flygplats.
– Många tror nog att elbilar bara är för den som kör korta sträckor och kan låta bilen stå på laddning i många timmar. Genom att låta elbilen gå som taxi visar vi att den uppfyller de allra flesta människors behov, säger Thomas Holm , vd för Mitsubishi Motors i Sverige.
För att eltaxin ska kunna användas rationellt bygger Swedavia en snabbladdningsstation för elbilar på Arlanda. Den är öppen för alla taxibilar även om det alltså i nuläget bara är Taxi 020 som valt att köra med elbil.
– Idag står marktransporterna till och från Arlanda för den största delen av flygplatsens totala koldioxidutsläpp. Renare taxibilar är en viktig del i att minska dessa utsläpp, och att Sveriges första eldrivna taxi används på Arlanda pekar på att vi än en gång banar vägen för nya och smartare lösningar, säger Torborg Chetkovich , koncernchef på Swedavia.
Eltaxin kommer att köra resenärer till Arlandas närområde, men dagens första och sista körning går till Stockholm. Där har hotellkedjan Scandics kunder förtur på eltaxin.
– Vi vill vara det självklara miljövalet och har sedan länge prioriterat miljötaxi. Nu är det extra roligt att kunna erbjuda våra gäster att vara först att ta eltaxin till flygplatsen, säger Inger Mattsson , hållbarhetschef på Scandic.
Initiativet att köra eltaxi kom från Taxi 020, som under 2010 passerade 80 procent miljöbilar.
– Vi har nått och överträffar våra miljömål. Det är dags för nästa utmaning, att visa Sverige och omvärlden att det går att köra taxi med elbil, säger Frederick Scholander , marknadschef på Taxi 020.
Nu pågår intensiva förberedelser för att kunna lansera eltaxin i början av april. Bland annat ska bilen utrustas med en särskilt strömsnål taxameter, förare ska rekryteras och specialutbildas i att köra elbil, snabbladdningsstationen ska etableras och resenärer och hotellgäster ska informeras.