23948sdkhjf

Borrstart för slutetappen genom Hallandsås

Borrningen av det återstående västra tunnelröret genom Hallandsås är nu inledd. Om tre år beräknas huvudtunnlarna vara färdigställda, vilket möjliggör trafikstart 2015. Därmed kommer Västkustbanans största flaskhals att vara löst.
−Jag känner tillförsikt, säger Per Rydberg, projektchef Trafikverket. Vi har en väl fungerande metod som både bygger en tät tunnel och klarar de hårda miljökraven. Samtidigt arbetar vi under samma svåra geologiska förutsättningar, och måste naturligtvis vara ödmjuka inför den fortsatta resan.
Anders Rehnström, projektdirektör Skanska-Vinci, framhåller att man med erfarenheterna från det första röret har förfinat och utvecklat arbetsmetoderna.
- Därigenom kommer vi att kunna öka produktionstakten, säger han.
Den ökade takten blir möjlig bland annat genom en utökad nedfrysning av den vattenrika och geologiskt komplexa Möllebackzonen. Dessutom kommer de tidskrävande tätningarna av berget, som tidigare har gjorts från tunnelborrmaskinen Åsa, att kunna göras från det färdiga östra röret.
Parallellt med tunneldrivningen har planeringen inför järnvägsinstallationerna påbörjats.
Västkustbanan mellan Göteborg och Lund är en betydelsefull länk för pendling och godstrafik i Västsverige, och knyter ihop Sverige med Norden och Europa. Idag är 85 procent av Västkustbanan utbyggd till dubbelspår.
Enkelspåret över den branta Hallandsåsen med sina tvära kurvor, utgör Västkustbanans enskilt största flaskhals. Ett dubbelspår ökar järnvägskapaciteten genom Hallandsås för både person- och godstrafik. Tågens godsvikt kan fördubblas, antalet tåg öka från fyra till 24 per timme och tågens hastighet öka från 80 till 200 km i timmen. Dessutom förbättras säkerheten genom att 20 farliga plankorsningar längs sträckan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.455