23948sdkhjf

Kampanj lyfte Hammarötrafiken

– Gensvaret har varit dubbelt så bra som normalt vid sådana här marknadsföringsinsatser inom kollektivtrafiken. Det säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull, efter vinterns direktmarknadsföring av Hammarötrafiken.
Nästan 40 procent av de tillfrågade har redan provat eller kan tänka sig att prova den nya förbättrade busstrafiken. Det ger en prognos på 59 000 nya resor varje år, när många av provåkarna nu blir regelbundna resenärer. I augusti i fjol startade en ny busstrafikförsörjning av Hammarö, efter en lång dialog med hammaröborna. Den nya trafiken innebär bland annat att det går en buss mellan Skoghalls centrum och Karlstads centrum var tionde minut.

– Det är en kraftig satsning som gjorts. Syftet är att öka kollektivtrafikens marknadsandel, säger Lars Bull .

För att visa hur bra den nya busstrafiken blivit, och för att öka resandet, har en omfattande marknadsföringskampanj genomförts i vinter. Kampanjen riktar sig till hammaröbor som i dag pendlar med bil men som kan tänka sig att börja åka kollektivt i stället, när möjligheterna blivit så mycket större.

– Vi tänkte att om bilpendlarna fick prova på, så skulle många upptäcka bussens fördelar, säger Lars Bull.

Under vintern har Värmlandstrafik skickat ut flera utskick på Hammarö. Alla bilägare och hushåll fick två utskick. Innan dess fick de hammaröbor som arbetar på Centralsjukhuset i Karlstad ett särskilt brev. Den som kunde tänka sig att börja åka buss fick fylla i ett formulär med sina resvanor och skicka in det. Därefter valdes testresenärer ut. De fick prova Värmlandstrafiks bussar gratis i två veckor.

Utvalda som provåkare blev de hammaröbor som svarade att de reser med bil minst två dagar i veckan till arbete eller studier. De skulle dessutom inte tidigare resa kollektivt mer än en dag i veckan och inte ha tjänstebil. Drygt 2 000 personer anmälde sitt intresse och av dem valdes 600 personer ut.

Hur många som fortsätter åka buss efter provåkarperioden? Prognosen, utifrån tidigare erfarenheter av liknande kampanjer i branschen, är att det kommer 118 hammaröbor att göra. Det skulle i så fall innebära 590 000 kr i nya intäkter för Värmlandstrafik om året, och 59 000 nya resor varje år. Samtidigt finns över 2 000 personer registrerade i Värmlandstrafiks kundregister för fortlöpande information.

Lars Bull är mycket nöjd med kampanjen:

– Resultatet visar att många hammaröbor gillar den nya trafiken och att det var väl använda pengar, alla förberedelser och marknadsföringen av den. Jag har aldrig fått så många glada tillrop från allmänheten som för den här satsningen.

Nu går direktmarknadsföringen av Värmlandstrafiks kollektivtrafik, med gratis provåkning, vidare på andra håll i Värmland. Då i samarbete med tågoperatören Tågkompaniet och bussentreprenören Nobina.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078