Zlatan drar svenskar till Milano
Musikaler är melodin på skandinavernas semester – men Milano har Zlatan att tacka för svensk turistboom.
Resultatet visar att nästan hälften av respondenterna (44 procent) planerar att öka antalet weekendresor.
Väl på plats vill vi svenskar allra helst gå på fotbollsmatcher. Fotbollsbiljetterna står för 33 procent av Resfebers evenemangsförsäljning i Sverige och hamnar därmed överst på svenskarnas lista över mest populära evenemang utomlands.
– Det är också tydligt att vi svenskar är trogna Zlatan. Förra året stod AC Milan för 38 procent av vår totala försäljning av Serie A i Sverige. Efter Zlatans övergång från FC Barcelona har den siffran stigit till 71 procent, säger Lena Wennerstein, säljdirektör på Resfeber Skandinavien.
Norrmännen och danskarna däremot, prioriterar musikaler i London och på Broadway. Norrmännen står för 34 procent av vårens försäljning av evenemangsbiljetter och danskarna för 25 procent. De mest populära musikalerna är We Will Rock You och Mamma Mia.
Svenskarnas topplista
Sportevenemang: 33
Musikaler: 26 procent
Sightseeing/turistattraktioner: 12 procent
Nöje/ föreställningar: 6 procent
Danskarnas topplista
Musikaler: 25 procent
Sportevenemang: 19 procent
Sightseeing/turistattraktioner: 14 procent
Nöje/ föreställningar: 9 procent
Norrmännens topplista
Musikaler: 34 procent
Sportevenemang: 17 procent
Sightseeing/turistattraktioner: 12 procent
Nöje/ föreställningar: 7 procent
Topplistorna är baserade mest populära evenemang (antal sålda biljetter) just nu. Frågan Hur kommer du att semestra 2011 jämfört med 2010? ställdes i en undersökning bland Resfebers kunder under januari 2011. Av respondenterna var 5 888 svenskar, 3 333 danskar och 4 657 norrmän.
/KL