23948sdkhjf

Het researrangörsdag i Göteborg

Dagen före TUR-mässan ordnade BR sin Bussresearrangörsdag, ett evenemang som startade redan 2007. Där presenterades också möteskonceptet Bussreseforum – där tidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM tillsammans med BR tar tag i bussresearrangörernas frågor.
Den föregående Bussresearrangörsdagen ägde rum i Stockholm i samband med Persontrafikmässan i höstas. Nu kom alltså uppföljningen, och den ägde rum i Göteborg, dagen före TUR-mässans inledning.

Diskussionens vågor gick höga under det seminarium som hölls på Quality Hotel 11. Stora och viktiga frågor för branschen som vägmoms, problemen med biljettbokning av evenemang, bristen på parkeringsplatser för bussar, dålig bussinfrastruktur och så vidare lyftes fram.

Flera av deltagarna efterlyste kraftigare tag från BR:s sida för att åstadkomma förbättringar för bussturismen.

– Vi tar tag i frågorna både internationellt, centralt och regionalt, sa Anna Grönlund , förbundsdirektör i Bussbranschens Riksförbund.

– När det gäller parkerings- och infrastrukturfrågorna är det framför allt de regionala bussbranschföreningarna i Stockholm. Göteborg och Malmö som agerar. Västra Sveriges Bussbranschförening har en särskild grupp som träffar Trafikkontoren och lyfter de här frågorna. Men det är många som slåss om gatuutrymmena.

Markus Jansson , ansvarig för bland annat researrangörsfrågor inom BR, presenterade det avtal som BR skrivit med tidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM avseende möteskonceptet Bussreseforum..

– Eftersom den bussresearrangörsdag som vi ordnade i Stockholm blev så lyckad, och på grund av all input som kom efteråt, bestämde vi oss för att arbeta vidare med de här dagarna, sa han.

Carin Wikström , eventansvarig för alla events som RESFORUM och TRAFIKFORUM anordnar, berättade om detaljerna.

– Det här är en utveckling av Bussresearrangörsdagen, sa hon. Vi samlar Sveriges alla bussresearrangörer i ett gemensamt forum. Syftet är att lyfta fram olika tankar och idéer, erbjuda erfarenhetsutbyte och belysa viktiga frågor i branschen.

Medlemskap i Bussreseforum är kostnadsfritt. Det första mötestillfället är i Stockholm 13 oktober, och anordnas då i samarbete med Stockholm Visitors Board.

– Vi kommer att bjuda in alla medlemmar till personliga möten 2-4 gånger per år, sa Carin Wikström. Vi kommer att lägga stor vikt vid innehållet, och det bestäms av er – alla ni som är bussresearrangörer.

– Det kan vara seminarier med olika experter och myndigheter, där man kan diskutera allt från moms till parkering. Vi betonar att det även ska vara ett diskussions- och kontaktforum.

Markus Jansson beskrev hur BR ska ta fram ett nytt handlingsprogram till 2015.

– Vi vill att medlemmarna ska vara delaktiga i detta, sa han. Vi vill att kontakten mellan medlemmarna och kansliet ska vara god, och att vägen emellan ska vara så kort som möjligt.

– Därför har vi en arbetsgrupp som kallas Turbogruppen, som ansvarar för turistfrågorna. I den sitter flera av branschens personligheter – bland annat Johan Ekman från Strömma, Irene Berg från MK Bussresor och Daniel Olsson från Ljungskilebuss.

Anna Grönlund betonade att de frågor som väcks i Turbogruppen fångas upp och återrapporteras på BR:s styrelsemöten.

– De lyfts och tas även upp i vårt övergripande förbundsarbete – bland annat även i vårt internationella arbete. Många av de frågor som tas upp här har en internationell bäring, och är väldigt svåra att driva från ett enskilt svenskt perspektiv.

Flera deltagare påpekade vikten av att se framåt i stället för att gräva ner sig för mycket i gamla frågor. Nu gäller det att se till att bussturismen utvecklas och växer – och vi måste hitta vägarna framåt, sa de.

/Kalle Lötberg
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125