23948sdkhjf

Resenärerna i kläm på reseterminaler

Den kommersiella busstrafiken är styvmoderligt behandlad på många av våra största reseorter. Problemet uppmärksammades av BR på TUR-mässans Busstorget.
Tillgången till bytespunkter på landets bussterminaler och resecenter är minst sagt varierad. En stor del av expressbussresenärerna är idag hänvisade till betydligt sämre service än de som åker med den lokala linjetrafiken. Detta kommer att försämra möjligheterna för nya aktörer när den nya Kollektivtrafiklagen öppnar marknaden för kollektivtrafik nästa år. Det visar en rapport som BR tagit fram.

Rapporten De tjugo viktigaste expressbussterminalerna i Sverige 2011 är en lägesrapport på terminaler, stationer och bytespunkter runt om i landet och visar både goda och dåliga exempel. Rapporten jämför ägandeform, lokaler, resenärsservice, informationsystem och angöringsmöjligheter för busstrafiken, både den lokala och den kommersiella som till exempel expressbussarna.

Analysen har tagits fram med bakgrund av den nya kollektivtrafiklagen som träder i kraft vid årsskiftet och som innebär att den svenska trafikmarknaden öppnas för kommersiella initiativ. I rapporten framgår att det på många platser är långt kvar till att uppnå en transportslagsneutral bytespunkt för alla trafikslag.

– Frågan om bytespunkter är aktuell och viktig: det en fråga som inte regleras i den nya kollektivtrafiklagen och där frågetecknen är många. En rättvis tillgång till stationer, information och biljettsystem är en förutsättning för konkurrenskraftig kommersiell trafik, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör på BR.

Resultatet visar också att det i dagsläget är stor skillnad på hur olika busslinjer behandlas. Flygbussar och länstrafikens regionbussar får oftare mer strategiska hållplatslägen än de privata expressbussföretagens linjer, om de överhuvudtaget ges plats vid centralbyggnaden.

– Från BR kräver vi att tilldelning och angöring måste börja bedömas utifrån resenärsbehov och omfatta alla typer av trafik. Vem som äger eller driver busslinjen ska inte påverka resenärens möjligheter att nyttja gemensam infrastruktur. Idag ser vi tyvärr exempel på att resenärer som reser med en expressbuss inom den avreglerade interregionala trafiken utan sakliga skäl hänvisas till hållplatser och terminalplatser långt bort, ibland utanför själva resecentret. Så lockar vi inte fler resenärer till kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063