23948sdkhjf

BR: Bravo Transportstyrelsen!

BR gläds åt Transportstyrelsens besked om att det från 1 januari 2012 ska finnas ett regelverk för att godkänna och dokumentera eftermonterad avgasutrustning för alla bussar som klarar utsläppsgränserna i svenska miljözoner.
Alla bussar, men främst de av Euro III-klass, berörs av det nya regelverket. Nu kan branschen på ett betydligt mer kostnadseffektivt sätt möta gällande miljökrav.

Dagens krav för att få köra buss i miljözon är baserade på motorns ålder och miljöklasstillhörighet. Idag finns teknik som gör att en äldre bussmotor kan minska sina utsläpp till samma nivåer som nya motorer. Problemet är att svenska myndigheter hittills vägrat att godkänna dessa uppgraderingar, vilket gjort att även utländska myndigheter som kontrollerat svenska bussar nekat att godkänna utrustningen med hänvisning till att dokumentation saknats.

– Transportstyrelsens besked gör att vi inte behöver skrota fullt fungerande bussar, något som spar råvaror och miljö samtidigt som bussföretagen slipper köpa nya bussar tidigare än vad som egentligen behövs. Beskedet innebär vinster ur ett livscykelperspektiv för både samhället och bussföretagen, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör på Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, och fortsätter:

– Resenärerna är också vinnare när branschen slipper krångliga och fördyrande regler. Idrottsföreningar, skolklasser och företag kan fortsätta boka prisvärda bussresor. De nya reglerna om eftermontering innebär också att kollektivtrafiken slipper stora merkostnader, vilket gynnar resenärerna. Våra skattepengar kan användas till att utveckla kollektivtrafiken i stället för att ersätta fullt fungerande miljövänliga bussar i förtid.

När Transportstyrelsen presenterade arbetet med det nya regelverket på Busstorget under TUR-mässan i Göteborg i fredags framgick det att det inte är exakt klart hur det nya regelverket kommer att utformas. Branschens önskan är att kraven på den eftermonterade utrustningen ska harmonisera med den teknik som redan finns och fungerar. Då får vi en kombination av rimliga investeringar och god miljönytta.

Miljözoner finns i flera städer runt om i Europa och syftar ytterst till att begränsa trafikens negativa miljöpåverkan i stadsmiljöer med många människor. I Sverige finns en nationell lagstiftning för hur en miljözon ska vara reglerad. Annars är det i många fall upp till varje enskild stad att utforma sitt eget regelverk. I de flesta fall gäller reglerna endast tunga fordon, det vill säga lastbilar och bussar. BR och flera andra organisationer runt om i Europa anser att miljözonen ska omfatta alla fordon, även privatbilar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063