Något mindre TUR 2011
Årets TUR-mässa på Svenska Mässan i Göteborg har precis avslutats. Totalt besöktes TUR av 45 000 personer vilket är 4 500 färre än under förra årets mässa.
– Med tanke på att årets mässa genomfördes i en tid som präglas av tuffa utmaningar för branschen är det fantastiskt att TUR lockade så många utställare och resesugna besökare av olika slag, säger Per Magnusson , mässansvarig.
Även om antalet besökare inte nådde upp till förra årets rekordsiffror är det tydligt att människor fortsatt har ett stort intresse för olika länders resmål.
– I princip fanns alla viktiga destinationer, organisationer och företag inom rese-, turism- och mötesbranschen på plats, vilket uppskattades av besökarna. Meetings@TUR som samlar hela mötesindustrin har medvind med ökat intresse från bland annat politiker som börjar förstå denna branschs hela potential, säger Per Magnusson.
Öka kvaliteten
TUR hade till årets mässa valt att fokusera på att öka kvaliteten på fackbesökarna genom att starta upp Connect@TUR och VIP-inbjuda köpare. Parallellt med mässan genomfördes dessutom en mängd möten och seminarier som alla andades en mycket stark framtidstro för branschen.
- Dessa åtgärder har mottagits mycket positivt av utställarna, och är bara en första del i det påbörjade förändringsarbetet med TUR. Detta tillsammans med att vårt arbete med att informera våra politiker om branschens potential börjar ge resultat gör att vi är ivriga att påbörja planeringen av nästa TUR, säger mässgeneralen Per Magnusson avslutningsvis.
Mässan var i år omrking 12600 kvadratmeter stor och lockade till sig runt 45 000 besökare. Antal utställare uppgick till 894 och antal länder till 79 stycken. Alla siffror aningen lägre än förra året, men enligt ledningen för Svenska Mässan som arrangerar TUR har kvaliteten varit minst lika bra som 2010 om inte rent av aningen högre.